Σε χριστουγεννιάτικους ρυθμούς μπαίνουν σιγά σιγά τα σούπερ μάρκετ και οι τιμές που επικρατούν στα προϊόντα θα δυσκολέψουν και φέτος τους καταναλωτές.
Ο πληθωρισμός στα είδη διατροφής παραμένει, αυτή τη στιγμή, το μεγαλύτερο «αγκάθι» καθώς οι τιμές συνεχίζουν σε υψηλά επίπεδα ενώ ορισμένες κατηγορίες καταγράφουν ακόμα, σημαντικές αυξήσεις από μήνα σε μήνα.
Με βάση τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι τιμές στα τρόφιμα τον Οκτώβριο του 2023 εμφάνισαν αύξηση, σε ετήσια βάση, της τάξεως του 9,9% με «πρωταθλητές» των ανατιμήσεων τα έλαια-λίπη με 26% και τα φρούτα με 20,5%. Διψήφια αύξηση είχαν επίσης οι κατηγορίες «μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμοί φρούτων» με 14,3% καθώς και τα λαχανικά με 12,3%. Το ελαιόλαδο, βασικό στοιχείο της διατροφής των Ελλήνων, συνέχισε το ανοδικό ράλι των τελευταίων μηνών, καταγράφοντας αύξηση 14,1%, μεταξύ Σεπτεμβρίου-Οκτώβριου 2023.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον πληθωριστικών πιέσεων και με την ακρίβεια να συνεχίζει να περιορίζει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οι φετινές γιορτές των Χριστουγέννων αναμένεται να έχουν χαρακτηριστικά αντίστοιχα με εκείνα του προηγούμενου έτους. Τα περισσότερα από τα βασικά τρόφιμα που συνθέτουν το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι εξάλλου, με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, εμφανίζονται ακριβότερα σε σχέση με πέρσι. Ακόμη και οι τιμές στα χριστουγεννιάτικα γλυκά, μελομακάρονα και κουραμπιέδες, είναι αυξημένες κατά περίπου 15% λόγω των υψηλών τιμών των πρώτων υλών.
Την ίδια στιγμή στα σούπερ μάρκετ, όπου γίνεται ο κύριος όγκος των αγορών τροφίμων βρίσκονται σε εφαρμογή τα μέτρα από πλευράς του υπουργείου Ανάπτυξης, για την αντιμετώπιση της ακρίβειας: το «καλάθι του νοικοκυριού» στο οποίο αναμένεται να ενταχθούν και φέτος, για την περίοδο των Χριστουγέννων, επιπλέον προϊόντα αλλά και το νέο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμής. Σε κάθε περίπτωση πάντως και παρά την ελάφρυνση από τις πρωτοβουλίες αυτές, στην παρούσα φάση, η επιβάρυνση για την τσέπη των καταναλωτών παραμένει σημαντική καθώς οι ανατιμήσεις όλο το προηγούμενο διάστημα ήταν συνεχείς κι έχουν εκτοξεύσει συνολικά τις τιμών των τροφίμων.
Από την πλευρά τους οι καταναλωτές έχουν αλλάξει πλέον στις αγορές τους πολλές από τις συνήθειες των προηγούμενων ετών, ακόμη και στις περιόδους των γιορτών. Αγοράζουν πλέον μικρότερες ποσότητες τροφίμων, κυνηγούν τις προσφορές, αντικαθιστούν προϊόντα με άλλα φθηνότερα ή ακόμη και τα επώνυμα με αντίστοιχα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Focus Bari μάλιστα οι μισοί Έλληνες καταναλωτές δηλώνουν πως θα περιορίσουν τις δαπάνες σε τρόφιμα και ποτά μέσα στο επόμενο έτος.
Πηγή: cnn