Σούπερ μάρκετ: Νέα άνοδος στις πωλήσεις των έτοιμων φαγητών

σούπερ μάρκετ

Στην κορυφή τα κατεψυγμένα και οι πίτες

Τα τελευταία χρόνια ανοδική πορεία καταγράφουν οι πωλήσεις των έτοιμων φαγητών που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τους γρήγορους ρυθμούς ζωής.

Παράλληλα οι συνθήκες της πανδημίας συνέτειναν στην αύξηση της ζήτησης, με τους καταναλωτές να αποθεματοποιούν εκείνη την περίοδο μεγαλύτερες ποσότητες κατεψυγμένων και κονσερβοποιήμενων προϊόντων.

Συγκεκριμένα, σε σχετική έρευνα της ICAP, καταγράφεται ανοδική τροχιά την περίοδο 2017-2021, μεγάλη αύξηση της ζήτησης εμφανίζεται την περίοδο των lockdown ενώ και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων οι περισσότερες κατηγορίες εμφανίζουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.

Ο κλάδος των τυποποιημένων έτοιμων γευμάτων (ready meals), τα οποία διατίθενται μέσω των σούπερ μάρκετ στους καταναλωτές διακρίνονται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες όσον αφορά τη «μορφή διάθεσής» τους: κατεψυγμένα, θερμοκρασίας ψυγείου, θερμοκρασίας περιβάλλοντος και αποξηραμένα.

Συνολικά η κατηγορία των κατεψυγμένων φαγητών εκτιμάται ότι συμμετείχε το 2021 με ποσοστό 47,0% επί του συνόλου, έπεται η κατηγορία της κονσέρβας με 25,0%, τα φαγητά ψυγείου απέσπασαν περίπου το 16%, η κατηγορία της «ζεστής γωνιάς» κάλυψε το 9,6% ενώ τα αποξηραμένα φαγητά καλύπτουν διαχρονικά μικρό ποσοστό, το οποίο το 2021 διαμορφώθηκε στο 2,3%.

πίνακας

Έτσι, σύμφωνα με την έρευνα, η κατηγορία των κατεψυγμένων έτοιμων φαγητών εκτιμάται ότι αυξήθηκε σχεδόν κατά 8% την τριετία 2019-2021, ενώ και το τρέχον έτος 2022 αναμένεται να είναι ελαφρώς ανοδική (+1,1%). Οι κατεψυγμένες πίτες καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων της κατηγορίας και ακολουθούν τα κατεψυγμένα έτοιμα γεύματα με βάση το κρέας, το ψάρι και το κοτόπουλο. Οι υπόλοιποι τύποι κατεψυγμένων γευμάτων έπονται με μεγάλη διαφορά.

Από την άλλη πλευρά, τα έτοιμα φαγητά σε κονσέρβες ευνοήθηκαν σημαντικά από τις συνθήκες την περίοδο της πανδημίας κατά το 2020, εμφανίζοντας άνοδο 6,3% επί των συνολικών πωλήσεών τους. Η αυξητική τάση συνεχίστηκε και το 2021 με ρυθμό της τάξης του 3% ενώ όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου, το τρέχον έτος η αγορά των κονσερβοποιημένων έτοιμων γευμάτων αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω.

Η κατηγορία των έτοιμων γευμάτων ψυγείου παρουσίασε αυξητική τάση την τριετία 2019-2021 η οποία εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί και κατά το 2022. Εκτιμάται ότι στη θετική εικόνα των τελευταίων ετών έχουν συνεισφέρει και προϊόντα όπως οι έτοιμες σαλάτες-γεύματα, τα όποια έχουν προσεγγίσει μεγάλο μέρος καταναλωτών στο πλαίσια της τάσης για υγιεινή διατροφή.

Αντίστοιχη είναι η πορεία και των έτοιμων φαγητών της κατηγορίας «ζεστή γωνιά». Σημειώνεται πως τα συγκεκριμένα προϊόντα αντιμετωπίζουν αμεσότερο ανταγωνισμό από το delivery σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες, όμως οι χαμηλότερες συγκριτικά τιμές τους προσελκύουν τους καταναλωτές. Σύμφωνα με την ICAP ωστόσο, με βάση τις τάσεις και συνθήκες της αγοράς, η συγκεκριμένη κατηγορία αναμένεται να παρουσιάσει το 2022 μείωση της τάξης του 7,5% έναντι του 2021.

Η κατηγορία των αποξηραμένων φαγητών τέλος, αποσπά διαχρονικά πολύ μικρό μερίδιο στο σύνολο της αξίας έτοιμων φαγητών χωρίς αξιόλογες ετήσιες μεταβολές. Ωστόσο, ορισμένα προϊόντα που είτε λανσάρονται εκ νέου στην αγορά είτε αποτελούν νέες κυκλοφορίες (όπως τα έτοιμα ζυμαρικά ή noodles), την τελευταία τριετία 2019-2021, έχουν ενισχύσει αξιόλογα την εν λόγω αγορά και δημιουργούν θετικές προοπτικές για το μέλλον.