Μέλι και οφέλη για την υγεία

Το μέλι είναι μια γλυκιά ουσία που μοιάζει με σιρόπι που παράγουν οι μέλισσες από το νέκταρ των ανθοφόρων φυτών. Οι μέλισσες συλλέγουν το νέκταρ και στη συνέχεια το καταναλώνουν, το χωνεύουν και το επαναφέρουν μέσα στην κυψέλη για να παράγουν μέλι.

Το μέλι αποθηκεύεται σε κηρώδεις δομές που ονομάζονται κηρήθρες, οι οποίες συλλέγονται από τον άνθρωπο μέσω της πρακτικής της μελισσοκομίας.

Υπάρχουν πολλά είδη μελιού, τα οποία διαφέρουν ανάλογα με την φυτική πηγή, τη μέθοδο εκχύλισης και αν είναι ακατέργαστο ή παστεριωμένο.

1. Περιέχει ποικιλία θρεπτικών συστατικών

Μία κουταλιά της σούπας (20 γραμμάρια) μέλι περιέχει:
– Θερμίδες: 61
– Υδατάνθρακες: 17 γραμμάρια
– Λίπος: 0 γραμμάρια
– Πρωτεΐνη: 0 γραμμάρια
– Φυτικές ίνες: 0 γραμμάρια
– Ριβοφλαβίνη: 1% της ημερήσιας πρόσληψης
– Χαλκός: 1% της ημερήσιας πρόσληψης

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι το μέλι είναι πλούσιο σε φυτικές ενώσεις που προάγουν την υγεία, γνωστές ως πολυφαινόλες.

2. Πλούσιο σε αντιοξειδωτικά

Το μέλι υψηλής ποιότητας, το οποίο είναι ελάχιστα επεξεργασμένο, μη θερμαινόμενο και φρέσκο, περιέχει πολλές και σημαντικές βιοδραστικές φυτικές ενώσεις και αντιοξειδωτικά, όπως φλαβονοειδή και φαινολικά οξέα. Οι πιο σκούρες ποικιλίες τείνουν να προσφέρουν περισσότερα αντιοξειδωτικά από τις πιο ανοιχτόχρωμες.

Τα αντιοξειδωτικά βοηθούν στην εξουδετέρωση των αντιδραστικών ειδών οξυγόνου (ROS) στο σώμα σας, τα οποία μπορούν να συσσωρευτούν στα κύτταρα και να προκαλέσουν βλάβη. Αυτή η βλάβη μπορεί να συμβάλει σε καταστάσεις όπως η πρόωρη γήρανση, ο διαβήτης τύπου 2 και οι καρδιακές παθήσεις.

Ως εκ τούτου, πολλά από τα οφέλη του μελιού για την υγεία αποδίδονται στην περιεκτικότητά του σε αντιοξειδωτικά.

3. Μέταλλα και Βιταμίνες

Το μέλι περιέχει φυσικά μέταλλα και βιταμίνες που βοηθούν στο μεταβολισμό της χοληστερόλης και των λιπαρών οξέων στα όργανα και τους ιστούς, προλαμβάνοντας έτσι την παχυσαρκία και προάγοντας καλύτερη υγεία. Οι βιταμίνες που υπάρχουν στο μέλι είναι η Β6, η θειαμίνη, η νιασίνη, η ριβοφλαβίνη, το παντοθενικό οξύ και ορισμένα αμινοξέα.

Στα μέταλλα που βρίσκονται στο μέλι περιλαμβάνονται το ασβέστιο, ο χαλκός, ο σίδηρος, το μαγνήσιο, το μαγγάνιο, ο φώσφορος, το κάλιο, νάτριο και ο ψευδάργυρος.

4. Καλύτερο για τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα από την κανονική ζάχαρη

Όταν πρόκειται για τη διαχείριση του σακχάρου στο αίμα, το μέλι μπορεί να προσφέρει κάποια ελαφρά οφέλη έναντι της κανονικής ζάχαρης. Παρόλο που το μέλι αυξάνει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας όπως κάνουν και άλλοι τύποι ζάχαρης, τα αντιοξειδωτικά που περιέχει μπορεί να βοηθήσουν στην προστασία από το μεταβολικό σύνδρομο και τον διαβήτη τύπου 2.

Υπάρχουν επίσης κάποιες ενδείξεις ότι η καθημερινή πρόσληψη μελιού μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα νηστείας σε άτομα με διαβήτη τύπου 2. Ωστόσο, ενώ το μέλι μπορεί να είναι ελαφρώς καλύτερο από την επεξεργασμένη ζάχαρη για άτομα με διαβήτη, θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο.

5. Μπορεί να καταπραΰνει τον βήχα

Ο βήχας είναι ένα κοινό πρόβλημα στα παιδιά με λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού. Αυτές οι λοιμώξεις μπορούν να επηρεάσουν τον ύπνο και την ποιότητα ζωής τόσο για τα παιδιά όσο και για τους γονείς.

Ωστόσο, τα κοινά φάρμακα για τον βήχα δεν είναι πάντα αποτελεσματικά. Είναι ενδιαφέρον ότι το μέλι μπορεί να είναι μια καλή εναλλακτική λύση, με στοιχεία που δείχνουν ότι είναι μια αποτελεσματική επιλογή θεραπείας.

Ιουλία Χαριστού, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
Ιωνος Δραγούμη 24, Θεσσαλονίκη
Τηλ. επικοινωνίας: 2310 234077
www.thessdiet.gr