Νηστεία: Τι μπορείτε να φάτε και τι όχι τη Μεγάλη Εβδομάδα

Αρκετοί κάνουν νηστεία την περίοδο της Σαρακοστής, ακόμη περισσότεροι όμως επιλέγουν την Μεγάλη Εβδομάδα, σε ένδειξη πένθους για το Θείο Πάθος.

Ποιες τροφές όμως επιτρέπονται και ποιες όχι κατά τη νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας;

Ο γενικός κανόνας της νηστείας είναι πως απαγορεύεται η κατανάλωση τροφών που έχουν αίμα, δηλαδή κρέας και ψάρι. Ωστόσο, πρέπει να γνωρίζεται πως αποκλείονται από τη διατροφή μας τα ζωικά προϊόντα στο σύνολό τους, όπως γαλακτοκομικά, δηλαδή το γάλα, το γιαούρτι, το τυρί, το βούτυρο, καθώς και τα αυγά και το λάδι.

Ομως η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς δεν εξαντλείται στη στέρηση του κρέατος, των γαλακτοκομικών και των αυγών. Για τους πραγματικούς πιστούς, απαγορεύεται επίσης η κατανάλωση αλκοόλ καθώς και λαδιού τη Μεγάλη Τετάρτη, τη Μεγάλη Παρασκευή και το Μεγάλο Σάββατο.

Νηστεία: Τι μπορούμε να καταναλώσουμε

Τα ψάρια μπορεί να απαγορεύονται κατά την περίοδο της νηστείας, ωστόσο τα θαλασσινά (μαλάκια), όπως το χταπόδι, το καλαμάρι, οι γαρίδες και οι σουπιές μπορούν να συμπεριληφθούν στο νηστίσιμο τραπέζι σας. Το ίδιο ισχύει και για τα οστρακοειδή, όπως τα κυδώνια, τα μύδια και οι γυαλιστερές.

Παρακάτω δείτε τι μπορείτε να καταναλώσετε κατά τη διάρκεια της νηστείας.

Φρούτα και χυμοί
Οσπρια όπως φακές ή φασόλια
Λαχανικά
Δημητριακά
Ξηροί καρποί
Ζυμαρικά
Ψωμί
Ελιές
Σόγια
Ταχίνι
Μέλι
Μανιτάρια
Λαδερά φαγητά (συγκεκριμένες ημέρες)

Δείτε επίσης: Κάνετε νηστεία; 6 συμβουλές που θα σας βοηθήσουν για να μην έχετε πρόβλημα

Η νηστεία τη Μεγάλη Εβδομάδα

Τα παλαιότερα χρόνια η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας ήταν αδιαπραγμάτευτη στα σπίτια σε όλη την Ελλάδα. Οι μόνες εξαιρέσεις που δικαιολογούνταν ήταν βρέφη, λεχώνες, έγκυες γυναίκες, σοβαρά άρρωστοι και άνθρωποι πολύ προχωρημένης ηλικίας.

Ομως, με το πέρασμα του χρόνου και τη χαλάρωση των θρησκευτικών ηθών, η νηστεία έγινε θέμα επιλογής. Για κάποιους παραμένει έκφραση πίστεως, για κάποιους άλλους ωστόσο είναι μια καλή ευκαιρία για αποτοξίνωση ενόψει της «κρεατοκατάνυξης» του Πάσχα, ένα «δώρο» στον οργανισμό μας μετά από τις «ασωτίες» του χειμώνα.

Διαβάστε επίσης  Θέλετε να χάσετε βάρος; Σταματήστε να μετράτε θερμίδες

Πώς μπορούμε να κάνουμε σωστή διατροφή

Οι περισσότεροι από εμάς προσλαμβάνουμε την απαραίτητη για τον οργανισμό μας ποσότητα πρωτεΐνης από το κρέας που καταναλώνουμε, ακόμα και σε υπερβολικές ποσότητες.

Για να αντικαταστήσουμε τις ωφέλειες του κρέατος, η λύση είναι μία σύμφωνα με το ieidiseis: Συνδυάζουμε τα όσπρια (φακές, φάβα, φασόλια, ρεβίθια) με ρύζι, φαγόπυρο, κεχρί, κινόα, αμάρανθο κ.λπ. Ο συνδυασμός αυτών των δύο δίνει πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, αντικαθιστώντας πλήρως το κρέας.

Αν στις δύο παραπάνω κατηγορίες τροφών προσθέσουμε θαλασσινά και ειδικά χταπόδι και σουπιά, αμφότερα πηγές ζωικής πρωτεΐνης υψηλής ποιότητα και πλούσια σε βιταμίνη Β12, τότε δεν έχουμε κανένα πρόβλημα.

Συμπληρωματικά θα πρέπει να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε σίδηρο -όσπρια, -λιαστές ντομάτες, ξηροί καρποί, σπόροι, φυλλώδη λαχανικά όπως το μαρούλι, η ρόκα κ.λπ.- καθώς και φρούτα και λαχανικά με υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, η οποία αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό.

Η κατανάλωση ωμών τροφών είναι ωφέλιμη για τον οργανισμό, αρκεί να γίνεται με μέτρο -οι ωμοφαγικές δίαιτες είναι επικίνδυνες ιδιαίτερα για τις γυναίκες όταν διαρκούν παραπάνω από ένα εικοσιτετράωρο.

Τι να προσέξουμε κατά τη διάρκεια της νηστείας

Η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδα μπορεί να αποδειχτεί δίκοπο μαχαίρι αν τη σπάσουμε απότομα. Αξίζει να προσέξουμε ότι και στο μακρινό παρελθόν, όταν η μαγειρίτσα δεν ήταν διαδεδομένη, οι πρόγονοί μας έσπαγαν πάντα τη νηστεία με σούπα.

Ανάλογα με το πόσο αυστηρή είναι η νηστεία που θα κάνουμε και τι διάρκεια θα έχει, η διακοπή της πρέπει να γίνεται σταδιακά για να προσαρμοστεί το στομάχι μας και να αποφύγουμε τις ανεπιθύμητες «παρενέργειες».

Αν λοιπόν δεν ανήκουμε στους fans της μαγειρίτσας, της παραδοσιακής σούπας με εντόσθια που περιμένει τους περισσότερους από εμάς στο τραπέζι μετά την Ανάσταση, μια κοτόσουπα, μια μαγειρίτσα μανιταριών ή μια ταχινόσουπα θα προετοιμάσουν τον οργανισμό μας για το «σοκ» από το αρνί ή το κατσίκι και όλα τα συμπαρομαρτούντα της Πασχαλινής ευωχίας.