Μαθητές σχολείων της Θεσσαλονίκης ανακαλύπτουν την αρχαία πόλη

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης Ποια είδη εμπορικών προϊόντων έφερνε ο… άνεμος στην αρχαία Θεσσαλονίκη; Ποιες ήταν οι θαλάσσιες διαδρομές που ακολουθούσαν οι ναυτικοί εκείνης της εποχής, περιπλανώμενοι στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο; Απαντήσεις σ’ αυτά, όπως και σε άλλα ερωτήματα, θα λάβουν μαθητές και μαθήτριες της Δ’ Δημοτικού από δύο σχολεία της […]

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Ποια είδη εμπορικών προϊόντων έφερνε ο… άνεμος στην αρχαία Θεσσαλονίκη; Ποιες ήταν οι θαλάσσιες διαδρομές που ακολουθούσαν οι ναυτικοί εκείνης της εποχής, περιπλανώμενοι στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο; Απαντήσεις σ’ αυτά, όπως και σε άλλα ερωτήματα, θα λάβουν μαθητές και μαθήτριες της Δ’ Δημοτικού από δύο σχολεία της Θεσσαλονίκης, που θα συμμετάσχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, στις 18 και 19 Οκτωβρίου, με τίτλο «Όσα φέρνει ο άνεμος στην αρχαία Θεσσαλονίκη».

Οι θέσεις για τα σχολεία έχουν ήδη καλυφθεί, είπε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο αρχαιολόγος, υπεύθυνος εκπαιδευτικών προγραμμάτων Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης (ΑΜΘ), Χάρης Τσούγγαρης. Πρόσθεσε, δε, ότι με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης (Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων), θα λάβουν μέρος στο πρόγραμμα, μαθητές και μαθήτριες από το 17ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς και από το 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, με θέμα τα είδη των εμπορικών προϊόντων που κατέφθαναν στη Θεσσαλονίκη από τόπους μακρινούς με ιστιοφόρα πλοία, αποτελεί μία τις δράσεις του ΑΜΘ, στο πλαίσιο συμμετοχής του στην πανελλαδική δράση του ΥΠΠΟΑ, «Περιβάλλον και Πολιτισμός». Θέμα του φετινού εορτασμού είναι ο άνεμος και φέρει τον τίτλο «Πνοές Ανέμων». Το ΑΜΘ εστιάζει την προσοχή του στη συμβολή του αέρα στις τέχνες και τη ναυσιπλοϊα.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα βιωματικό παιχνίδι αναζήτησης ασυνήθιστων, εισηγμένων έργων τέχνης στις αίθουσες της μόνιμης έκθεσης αρχαιοτήτων του Αρχαιολογικού Μουσείου, πρόσθεσε ο κ. Τσούγγαρης.

«Ξεκινώντας από τις πλούσιες συλλογές του Μουσείου, που περιλαμβάνουν αντικείμενα που έχουν ταξιδέψει από πολύ μακριά για να φθάσουν στη Θεσσαλονίκη, θα δημιουργήσουμε δύο “διαδρομές” για τους μαθητές μοιράζοντας κάθε σχολικό τμήμα σε δύο ομάδες», υπογράμμισε.

Καραβάκια με …ρόδες, γυάλινα προϊόντα πολυτελείας, δοχεία κρασιού και αθηναϊκά γλυπτά

Η πρώτη ομάδα -συνέχισε ο κ. Τσούγγαρης- θα πάρει τη θέση ναυτικών του 6ου αιώνα π.Χ., που ξεκινούν από την αρχαία Θέρμη για να αγοράσουν από διάφορα σημεία της Μεσογείου προϊόντα και να τα φέρουν πίσω. Ακολουθώντας ορισμένα από τα εκθέματα του Μουσείου θα “περιπλανηθούν” στο Αιγαίο και στην ανατολική Μεσόγειο.

“Σύμμαχος” της πρώτης ομάδας ένα μικρό, ξύλινο καραβάκι με …ρόδες, που θα “ταξιδεύει” μέσα στο μουσείο με πλήρωμα τα παιδιά, συγκεντρώνοντας προϊόντα από τα λιμάνια. Τα παιδιά θα συναντήσουν, στη διάρκεια της ξεχωριστής περιήγησής τους, προϊόντα πολυτελείας από κεραμικό και γυαλί και αγγεία κρασιού από τη Χίο με ένα πολύ ιδιαίτερο σχήμα και διακόσμηση, επισήμανε ο κ.Τσούγγαρης.

Η δεύτερη ομάδα θα ξεκινήσει τη δική της “αναζήτηση” τον 1ο αιώνα μ.Χ. από τη Θεσσαλονίκη με κατεύθυνση τα λιμάνια της Ιταλίας, της Αιγύπτου και της Αφρικής, όπου παραλαμβάνει και πάλι αντικείμενα και σκεύη πολυτελείας κατασκευασμένα από γυαλί και κεραμικό, καθώς και ένα αθηναϊκό γλυπτό. Και αυτό το πλήρωμα θα έχει στη διάθεσή του ένα καραβάκι, για να ολοκληρώσει την αποστολή του.

«Δύο ομάδες που θα κινούνται ανεξάρτητα με διαφορετικές τάσεις η μία από την άλλη και αυτό θα συμβεί για κάθε ένα από τα τέσσερα σχολικά τμήματα (δύο την Πέμπτη και δύο την Παρασκευή) που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα», σημείωσε ο κ. Τσούγγαρης.

Πόσο εύκολο είναι, όμως παιδιά αυτής της ηλικίας να συλλέξουν όλες αυτές τις πληροφορίες και να τις αποθηκεύσουν, δίχως παράλληλα να χάσουν το ενδιαφέρον τους για το εν εξελίξει πρόγραμμα; «Σ΄αυτήν την ηλικία είναι πιο εύκολο, ακριβώς διότι στην ύλη της Ιστορίας (που διδάσκονται) έχουν τον αρχαίο ελληνικό κόσμο», σημείωσε ο κ. Τσούγγαρης και συμπλήρωσε ότι το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμβαδίζει με τη διδακτική ύλη και ενισχύει τη διαδικασία της μάθησης.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο των Φίλων του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία του αρχαιολόγου και μέλους του συλλόγου Γιώργου Ασημακόπουλου, πρόσθεσε ο κ. Τσούγγαρης.