Στην Αθήνα ο “γκουρού” της σύγχρονης εκπαίδευσης

Στις 5 Μαΐου Δευτέρα πρωί και στην πολύχρωμη πλατεία έχουν συγκεντρωθεί οι μικροί μαθητές .Είναι η αυλή του σχολείου τους. Ένα τρίχρονο παιδί, η Μαρία μαζεύει τα φύλλα από το έδαφος. Η δασκάλα της ακούει προσεκτικά τη μικρή να ρωτά γιατί πέφτουν τα φύλλα από το δέντρο και δεν τη διακόπτει για να »κάνουν μάθημα […]

Στις 5 Μαΐου

Δευτέρα πρωί και στην πολύχρωμη πλατεία έχουν συγκεντρωθεί οι μικροί μαθητές .Είναι η αυλή του σχολείου τους. Ένα τρίχρονο παιδί, η Μαρία μαζεύει τα φύλλα από το έδαφος. Η δασκάλα της ακούει προσεκτικά τη μικρή να ρωτά γιατί πέφτουν τα φύλλα από το δέντρο και δεν τη διακόπτει για να »κάνουν μάθημα …»Το μάθημα έχει μόλις αρχίσει!
Συνεχίζεται στην ‘’Αίθουσα του Δάσους ‘’όπου ξεκινούν οι μαθητές με ενθουσιασμό μια κατασκευή με φυσικά υλικά. Οι ερωτήσεις δεν σταματούν και οδηγούν τη χαρούμενη ομάδα στο ΄΄Ατελιέ΄΄ του σχολείου όπου θα παίξουν με τα χρώματα και τα σχήματα για να δημιουργήσουν τον κόσμο μέσα από τα δικά τους μάτια.
Όλα ξεκινούν από μια ιδέα. Μια ερώτηση, μία παρατήρηση, μία διαπίστωση, μία επιθυμία. Τα παιδιά εμπνέονται από το περιβάλλον που έχει δημιουργήσει ο δάσκαλος και εστιάζουν σε αυτό που τους κινεί περισσότερο το ενδιαφέρον. «Μαγικά», στην ομάδα δημιουργείται μια αλληλουχία αναζητήσεων με αφετηρία ένα θέμα.

ΜΑΘΑΙΝΩ ΠΩΣ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΩ
Το ταξίδι της γνώσης συνεχίζεται στο νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό σχολείο με τον ίδιο τρόπο .Στα 5,6 χρόνια τους τα παιδιά έχουν ήδη αγαπήσει το σχολείο, εκφράζονται με άνεση έχουν μάθει να συνεργάζονται και παράλληλα μαθαίνουν με φυσικό τρόπο και την Αγγλική γλώσσα που εντάσσεται σε αρκετές δραστηριότητες τους ακόμη κι αν δεν ακολουθούν το Δίγλωσσο πρόγραμμα του σχολείου.

«Το παιδί μιλά 100 γλώσσες και του αφαιρούν τις 99»
Αυτό είχε διαπιστώσει ο εμπνευσμένος παιδαγωγός Loris Malaguzzi που συνέδεσε το όνομα του με την μέθοδο Reggio Emilia όπως λέγεται η ομώνυμη ιταλική πόλη από όπου ξεκίνησε μετά τον β παγκόσμιο πόλεμο ο επαναστατικός τρόπος εκπαίδευσης . Το παιδί γεννιέται με άπειρες δυνατότητες και τρόπους έκφρασης αλλά το κοινωνικό περιβάλλον και το σχολείο με τις κλασσικές πρακτικές τις ισοπεδώνουν. Στο σχολείο του Reggio Emilia ο χρόνος των παιδιών μοιράζεται σε σταθερές ρουτίνες και -το μεγαλύτερο διάστημα- σε μαθησιακές δραστηριότητες ή παιχνίδια που τα ίδια αποφασίζουν.

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Σε αυτή τη φιλοσοφία του Reggio Emilia στηρίζεται η εκπαίδευση στα πρώτα χρόνια του παιδιού σε συνδυασμό με το πρόγραμμα PYP (Primary Years Programme) του International Baccalaureate για παιδιά από 3 έως 11 ετών που εφαρμόζεται σε ελάχιστα σχολεία στην Ελλάδα ,με πρώτο το World School «ο Πλάτων» στα Γλυκά Νερά Αττικής .Οι βασικοί τομείς μελέτης, μαθηματικά, γλώσσα, φυσικές και κοινωνικές επιστήμες, φυσική αγωγή κ.λπ., όπως παραδοσιακά τους γνωρίζουμε, εντάσσονται στον πυρήνα αναζήτησης απαντήσεων σε βασικά ερωτήματα του ανθρώπου.

Ποιοι είμαστε; Πού βρισκόμαστε στον χώρο και στον χρόνο; Πώς εκφραζόμαστε; Πώς λειτουργεί ο κόσμος που μας περιβάλλει; Πώς οργανώνουμε τη ζωή μας; Μοιραζόμαστε τον πλανήτη.
«Ακούμε προσεκτικά τι ενδιαφέρει τα παιδιά και σχεδιάζουμε το μάθημα. Για παράδειγμα υπήρξε ένα διάστημα που μιλούσαν στην τάξη οι μαθητές συνέχεια για πειρατές Ξεκινήσαμε όλοι μαζί την έρευνα μας για το θέμα. Βγήκαμε στον κήπο του σχολείου να φτιάξουμε κάστρα και εκεί κάποια παιδιά πρόσεξαν τις σκιές που δημιουργούσαν στο χώρο. Αυτό μας οδήγησε στο εργαστήριο φυσικών επιστημών για να τους δείξουμε φυσικούς και τεχνητούς τρόπους φωτισμού και αντανακλάσεις .Μετά ρωτούσαν πως δουλεύει ένα κανόνι ,πόσο μακριά είναι η θάλασσα, τα ερωτήματα έπεφταν βροχή Ανέλαβαν σε ομάδες να βρουν τις απαντήσεις ,τους υποδείξαμε τρόπους να συλλέξουν πληροφορίες μέσα από τη βιβλιοθήκη ,τους διαδραστικούς πίνακες, τους ίδιους τους γονείς τους για να τις παρουσιάσουν και να τις μοιραστούν με όλους .Αυτό είναι πολύ σημαντικό όχι μόνο γιατί μαθαίνουν δημιουργικά χωρίς πίεση αλλά και γιατί ακόμη και τα πιο δειλά συνεσταλμένα παιδιά αποκτούν το θάρρος της γνώμης τους » λέει η διευθύντρια προσχολικής αγωγής των εκπαιδευτηρίων Πλάτωνα Δήμητρα Μπέλλου.
Τα θρανία δεν είναι σε σειρές ,δεν υπάρχουν «καλοί » μαθητές στην πρώτη σειρά και μαθητές της «γαλαρίας». Είναι τοποθετημένα στο χώρο κυκλικά για να έχουν όλοι οπτική επαφή μεταξύ τους και να συνεργάζονται σε ομάδες .Το μυθιστόρημα του Ιούλιου Βερν «20000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα » είναι το project εκείνης της Δευτέρας που επισκέφθηκα το Δημοτικό σχολείο του Πλάτωνα .Κάθε ομάδα ερευνά ένα κεφάλαιο του βιβλίου .Όχι συμβατικά .Το μυθιστόρημα του Βερν είναι η αφετηρία για ερωτήσεις που οδηγούν σε έρευνα για το περιβάλλον τα επαγγέλματα ,την ιστορία της εποχής και της σύνδεσης της με τον κόσμο σήμερα. Ένας γονέας που είναι ναυτικός έχει προσκληθεί από τα παιδιά να μιλήσει για το επάγγελμα του .«Σκεφτόμαστε «outside the box» για να αναπτύξουμε την κριτική μας ικανότητα» λέει η εκπαιδευτικός του «Πλάτωνα» Χριστίνα Θεοδωροπούλου.
«Χρησιμοποιούμε τη βιβλιοθήκη, ρωτάμε τους γονείς και τους φίλους μας για τις γνώσεις τους ή την άποψή τους πάνω σε ένα θέμα, συνεργαζόμαστε και δεχόμαστε ο ένας την θέση του άλλου και στο τέλος παρουσιάζουμε τα συμπεράσματά μας με όποιον τρόπο ο καθένας προτιμάει» λένε τα παιδιά.

MYP – Ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΙ ΤΟΛΜΗΡΟΣ ΕΦΗΒΟΣ ΤΟΥ IB
Μπαίνοντας στην εφηβεία το πρόγραμμα των μεσαίων χρόνων του IB (International Baccalaureate ΜYP )που απευθύνεται σε παιδιά 11- 16 ετών από την Α Γυμνασίου έως την Α Λυκείου δίνει εργαλεία ζωής στους μαθητές όποια απόφαση κι αν πάρουν για το μέλλον τους και τις σπουδές τους.
«Κάθε εκπαιδευτικός ανεξάρτητα από την ειδικότητα του στο σύστημα του IB είναι και εκπαιδευτικός της γλώσσας ,της επικοινωνίας .Ο μαθητής προετοιμάζεται από εδώ για να βγει με αυτοπεποίθηση και ουσιαστική γνώση στον κόσμο. Μέσα από τα καθορισμένα μαθήματα δουλεύουμε με έννοιες .Για παράδειγμα η έννοια «Αλλαγή » Στην ιστορία έρχεται με μια επανάσταση στα μαθηματικά και στη φυσική με πράξεις ,στη γλώσσα μέσα από τη λογοτεχνία σε διαφορετικές περιόδους ,στη μουσική η αλλαγή συνδέεται με την κίνηση. Προσπαθούμε να δούμε την αλληλεπίδραση, την εξέλιξη όλων των πραγμάτων τη θέση τους μέσα στο παγκόσμιο γίγνεσθαι κι όχι απλά να μάθουμε αποσπασματικές πληροφορίες » λέει η συντονίστρια του MYP του Πλάτωνα Μαρία Τσαγγάρη.
Τα μαθήματά συνδυάζονται με την πραγματική ζωή. Ένα θέμα της καθημερινότητας γίνεται project. Ένα τελικό προϊόν μιας εργασίας μπορεί να είναι η λύση σε ένα πρόβλημα.

DP – Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ …ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΒΓΕΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Το Diploma Programme του ΙB στη Β και Γ Λυκείου ,το ακολουθούν οι μαθητές που έχουν αποφασίσει να σπουδάσουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού ή σε αγγλόφωνα ιδρύματα του εσωτερικού.
«Απαλλαγμένοι οι μαθητές από το άγχος των Πανελλαδικών εξετάσεων εστιάζουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, στη διερεύνηση δεδομένων και στη σύνθεση πληροφοριών για να παρουσιάσουν εργασίες βασισμένες σε διεθνή ακαδημαϊκά πρότυπα . Δίνουμε μεγάλη σημασία στις κοινωνικές τους δεξιότητες και στην αλληλεγγύη που γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας τους μέσα από δράσεις προσφοράς στον συνάνθρωπο. Επίσης καλλιεργούμε την προσαρμοστικότητα τους σε ανοίκειο περιβάλλον Για παράδειγμα ,ο Γιώργος μαθητής της β λυκείου δεν είναι από τα παιδιά που επιδιώκουν να είναι «αρχηγοί » και δεν νιώθει ιδιαίτερα άνετα να τραβάει το ενδιαφέρον των άλλων για οποιοδήποτε λόγο .Ο μέντορας του τού δίνει τον ηγετικό ρόλο σε μια ομάδα εργασίας ενώ ο φίλος του που θα ήθελε πολύ να είναι στη θέση του αναλαμβάνει να ακολουθήσει την ομάδα. Μετά από κάθε δράση κάνουμε αναστοχασμό,reflection . Ερευνούμε τι πήγε και τι δεν πήγε καλά και επιδιώκουμε να το διορθώσουμε αυτό αφορά και τον ίδιο τον εκπαιδευτικό ως μέλος της ομάδας .Μαθαίνουμε πώς να κάνουμε σωστή διαχείριση του χρόνου . Αναλαμβάνουμε πλήρως την ευθύνη του εαυτού μας» λέει ο εκπαιδευτικός στη βαθμίδα του DP Μιλτιάδης Κίτσος
Τα παιδιά έχουν πολλές ερωτήσεις κι αυτός είναι ο δρόμος για μια ολιστική εκπαίδευση που δείχνει το δρόμο σε όλα τα σύγχρονα σχολεία της χώρας μας ,δημόσια και ιδιωτικά Μαθαίνουν πως να μαθαίνουν .Μαθαίνουν με τις αισθήσεις τους μέσα από τις δικές τους αναζητήσεις σε ένα πλαίσιο που διαμορφώνεται από δασκάλους και καθηγητές που είναι συνεργάτες συμμαθητές τους και μέντορες, δεν μαθαίνουν αποστηθίζοντας τα σχολικά βιβλία .Αυτή είναι η βασική φιλοσοφία του IB που έχει κυρίως συνδεθεί στη χώρα μας με τις τελευταίες τάξεις του λυκείου και τη δυνατότητα εισαγωγής των νέων σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.

ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΟ INTERNATIONAL BACCALEURATE
Η νέα τάση εκπαίδευσης στα ελληνικά σχολεία σε όλες τις βαθμίδες είναι η μέθοδος που έχει δοκιμαστεί εδώ και 50 χρόνια και έχει αποδώσει τα μέγιστα όπως αποδεικνύει η πορεία των αποφοίτων στα σχολεία που ακολουθούν το πλαίσιο του Διεθνούς Οργανισμού International Baccalaureate .
Η ιδέα της μόρφωσης που άνοιξε τους πνευματικούς ορίζοντες ανθρώπων σε όλο τον κόσμο ξεκίνησε από μια ομάδα.
εκπαιδευτικών στην Ελβετία το 1968. Δημιουργήθηκε αρχικά για να καλύψει τις ανάγκες παιδιών διπλωματών και πολιτικών που έπρεπε να μετακινούνται σε διάφορες χώρες και ως πολίτες του κόσμου πλέον να είναι ανοιχτοί στην επικοινωνία στις συνεργασίες στην έρευνα ,να είναι ισορροπημένοι συναισθηματικά και πνευματικά σε κάθε περιβάλλον. Αυτό είναι το ζητούμενο σήμερα σχεδόν για όλους τους νέους σε έναν κόσμο που η αγορά εργασίας απαιτεί προσαρμογή σε διεθνείς κανόνες και υψηλά επαγγελματικά προσόντα και κοινωνικές δεξιότητες.

Ο «ΓΚΟΥΡΟΥ» ΤHΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ADRIAN KEARNEY ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΝ ΜΑΙΟ
Ο διεθνούς φήμης Adrian Kearney , διευθυντής από το 2009 του ΙΒ σε Αφρική, Ευρώπη και Μέση Ανατολή θα βρίσκεται τον ερχόμενο μήνα στην Αθήνα για να παρουσιάσει στις 5 Μαΐου σε εκδήλωση των εκπαιδευτηρίων «Ο Πλάτων» τις εξελίξεις και τις νέες δυνατότητες που μπορεί να παρέχει ο κορυφαίος οργανισμός σε όλα τα σχολεία του κόσμου. Ο Adrian Kearney που έχει διατελέσει Yπεύθυνος Σπουδών στην Οξφόρδη καθώς και συνεργάτης του Πανεπιστημίου του Cambridge, διακρίνεται για το πάθος του στη μετασχηματιστική δύναμη της εκπαίδευσης και συνεργάζεται με 850 σχολεία σε 80 χώρες ως επικεφαλής του ΙΒ.