Από αύριο, Σάββατο, θα υπάρχουν αρκετές αλλαγές όσον αφορά τα μέτρα που θα ισχύουν σε πολλούς τομείς της οικονομίας και της καθημερινότητας.
Μετά τα όσα ανακοινώθηκαν καλό είναι να βάλουμε σε μια σειρά τα μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ για την αγορά, το Πάσχα, τις εκκλησίες, τις μετακινήσεις κ.α.
Από αύριο σηκώνουν ρολά τα εμπορικά κέντρα και τα εκπτωτικά χωριά, σε όλη την επικράτεια ενώ με τη διαδικασία καθορισμού ραντεβού για αγορά εντός καταστήματος (click inside) θα ξεκινήσουν και πάλι να λειτουργούν και οι εμπορικές επιχειρήσεις στις περιφερειακές ενότητες Θεσσαλονίκης και Κοζάνης.
Επίσης, από αύριο, Σάββατο 24 Απριλίου στις περιοχές πολύ αυξημένου κινδύνου επαναλειτουργούν και οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών αισθητικής.
Με υποχρεωτική πραγματοποίηση αυτοδιαγνωστικού τεστ δυο φορές την εβδομάδα για όλο το προσωπικό των επιχειρήσεων εστίασης, με την παρουσία μόνο καθήμενων σε εξωτερικούς χώρους και με αναλογία έξι άτομα ανά τραπέζι , ξεκινά και η εστίαση στις 3 Μαΐου 2021.
Οι κανόνες για εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά
Οι κανόνες για εμπορικά κέντρα και εκπτωτικά χωριά από αύριο, 24 Απριλίου, με τις μεθόδους click inside και click away έχουν ως εξής:
– Για την μετάβαση σε εμπορικό κατάστημα είναι υποχρεωτική η αποστολή SMS στο 13032 «Μετακίνηση σε εν λειτουργία εμπορικό κατάστημα με όριο τριών ωρών» ή με την συμπλήρωση του εντύπου-βεβαίωσης κίνησης ή με την συμπλήρωση χειρόγραφης βεβαίωσης κίνησης καθώς και το αποδεικτικό καθορισμού του ραντεβού από την επιχείρηση.
– Ο καταναλωτής οφείλει να διατηρεί το μήνυμα που έχει αποστείλει στο 13032, προκειμένου να αποδεικνύεται η ώρα αποστολής και έγκρισης της μετακίνησης του.
– Ωράριο λειτουργίας (προαιρετικό) από 7:00 π.μ. έως 8:30 μ.μ. τις καθημερινές, με εξαίρεση την Μ. Παρασκευή από 1:00 μ.μ. έως 7:00 μ.μ και το Μ. Σάββατο 7:00 π.μ έως 6:00 μ.μ
– Υποχρεωτική η πραγματοποίηση αυτοδιαγνωστικού τεστ (self test) μία (1) φορά την εβδομάδα για εργαζόμενους και επιχειρηματίες.
– Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός εντός των καταστημάτων: ένας (1) πελάτης για κάθε 25 τ.μ..
– Μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός πελατών εντός των κοινόχρηστων χώρων των εμπορικών κέντρων (malls), εκπτωτικών χωριών, ορίζεται ως εξής: ένας πελάτης για κάθε 10 τ.μ. επιφάνειας κυρίως χώρου και τα οριζόμενα στο σημείο 25 της παρ. 1Β της ΚΥΑ Β’ 1441/10.04.21.
– Απόσταση 2 μέτρων μεταξύ των πελατών κατά τον χρόνο αναμονής στα ταμεία.
– Αναστολή λειτουργίας των επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος (συμπεριλαμβανομένων take away και delivery) εντός των εμπορικών κέντρων και εκπτωτικών χωριών.
Κέντρα αισθητικής
Οι κανόνες για τα κέντρα αισθητικής είναι οι εξής:
– Υποχρεωτική η πραγματοποίηση αυτοδιαγνωστικού τεστ (self test) δύο φορές την εβδομάδα για εργαζόμενους και επιχειρηματίες (το κόστος του ενός εξ αυτών βαρύνει το κράτος).
– Απόσταση μεταξύ θέσεων εργασίας: 2 μέτρα.
– Οι πελάτες θα προσέρχονται μόνο κατόπιν ραντεβού, μέσω τηλεφώνου και ηλεκτρονικών μέσων.
– Οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη της λειτουργίας τους, να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος θα επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα.
– Υποχρεωτική η χρήση μάσκας προστασίας για το προσωπικό και τους πελάτες.
– Ωράριο λειτουργίας (προαιρετικό) από 7:00 π.μ. έως 8:30 μ.μ. τις καθημερινές, με εξαίρεση την Μ. Παρασκευή από 1:00 μ.μ. έως 7:00 μ.μ και το Μ. Σάββατο 7:00 π.μ έως 6:00 μ.μ
– Έως 100 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται μέχρι 4 άτομα και από 100 τ.μ. και πάνω επιτρέπεται 1 άτομο ανά 25 τ.μ.
Σημειώνεται ότι ο πληθυσμός των πελατών είναι ενιαίος, ανεξαρτήτως επιπέδων ορόφων και δεν συμπεριλαμβάνει τους εργαζόμενους.
Εστίαση
Για τις επιχειρήσεις που λειτουργούν υπό τον ΚΑΔ 56.10, για υπηρεσίες που παρέχονται από αναψυκτήριο /ΚΑΔ 56.30.10.03, για υπηρεσίες που παρέχονται από καφενείο χωρίς τεχνικά και μηχανικά παιχνίδια/ ΚΑΔ 56.30.10.06, για υπηρεσίες καφετέριας/ ΚΑΔ 56.30.10.07 και για υπηρεσίες που παρέχονται από παραδοσιακό καφενείο / ΚΑΔ 56.30.10.14 προβλέπονται τα εξής:
– Έναρξη λειτουργίας μόνο στους εξωτερικούς χώρους → Δευτέρα 3 Μαΐου.
– Υποχρεωτική η πραγματοποίηση αυτοδιαγνωστικού τεστ (self test) δύο φορές την εβδομάδα για όλο το προσωπικό της επιχείρησης (το κόστος του ενός εξ αυτών βαρύνει το κράτος).
– Επιτρέπεται η παρουσία καθήμενων μόνο πελατών.
– Απολύμανση καταλόγων κατά την εναλλαγή των πελατών στα τραπέζια.
– Υποχρεωτική η τοποθέτηση απολυμαντικού προϊόντος ανά τραπέζι.
– Μέχρι έξι άτομα ανά τραπέζι.
– Υποχρεωτική η χρήση μάσκας από το προσωπικό και από τους πελάτες κατά τον χρόνο αναμονής (ισχυρή σύσταση για τους καθήμενους πελάτες στα τραπεζοκαθίσματα ή στο μπαρ).
– Αποστάσεις τραπεζοκαθισμάτων σύμφωνα με την διάταξη τους (90cm -1,2m και 1,8m κατά περίπτωση).
– Επιτρέπεται η χρήση του μπαρ από τους πελάτες: α) με την τοποθέτηση δύο (2) σκαμπό μαζί και β) απόσταση 1,5 μέτρου για κάθε επόμενη δυάδα σκαμπό.
– Κλειστά 23:00-05:00.
Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις που επαναλειτουργούν με τους προαναφερόμενους ΚΑΔ οφείλουν να επιδεικνύουν στις αρχές ελέγχου, την βεβαίωση από το TAXIS από την οποία θα αποδεικνύεται ότι ο ΚΑΔ τους αποτελεί την κύρια δραστηριότητα πριν την 1/3/2020.
Τέλος, παραμένουν σε αναστολή οι επιχειρήσεις που έχουν ως κύρια δραστηριότητα τους Κ.Α.Δ. 5621 (Δραστηριότητες υπηρεσιών τροφοδοσίας για εκδηλώσεις και 5630 (Υπηρεσίες ποτών) και τους οκταψήφιους αυτών.
Οσον αφορά τη λειτουργία των Εκκλησιών:
Για τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα, θα συνεχίσει να ισχύει η μέχρι σήμερα αναλογία του ενός ατόμου ανά 25m2, με τα υγειονομικά μέτρα που ήδη ισχύουν (επαρκής αερισμός των χώρων, τήρηση αποστάσεων και κανόνων υγιεινής, αντισηψία χεριών, υποχρεωτική χρήση μάσκας). Επίσης, στους εξωτερικούς χώρους των ναών η αναλογία αυτή διαμορφώνεται σε ένα άτομο ανά 10m2, και πάντα με τήρηση των κανόνων υγιεινής.
Για τους πιστούς είναι υποχρεωτική η χρήση διπλής μάσκας τόσο σε εσωτερικούς όσο και εξωτερικούς χώρους, ενώ για τους ιερείς, νεωκόρους, ιεροψάλτες και το λοιπό προσωπικό, που θα βρίσκεται εντός του ναού, είναι υποχρεωτική η διενέργεια τεστ.
Σχετικά με τις ακολουθίες της Μεγάλης Παρασκευής σημειώνεται ότι α) η περιφορά του Επιταφίου θα γίνει μόνο στον προαύλιο χώρο των ναών, χωρίς να ακολουθεί πομπή πιστών, ενώ β) το προσκύνημα του Επιταφίου θα γίνει εκτός του ναού, και γ) πάντα με την τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων (όπως τήρηση αποστάσεων, υποχρεωτική χρήση διπλής μάσκας κ.λπ.).
Απαγόρευση κυκλοφορίας από τις 10 μ.μ τη Μεγάλη Εβδομάδα
Σχετικά με το χρονικό όριο απαγόρευσης κυκλοφορίας (curfew), ο περιορισμός της κυκλοφορίας ξεκινά στις 10 το βράδυ τη Μεγάλη Εβδομάδα και την ημέρα του Πάσχα, ενώ από τη Δευτέρα του Πάσχα (3 Μαΐου) ο περιορισμός αρχίζει στις 11 το βράδυ.
Την Κυριακή του Πάσχα υπάρχει η δυνατότητα συγκέντρωσης δύο οικογενειών έως 9 άτομα, ενώ εάν πρόκειται για υπαίθριο χώρο 2 ευρύτερες οικογένειες έως 12 άτομα.
Συστήνεται η διενέργεια προηγούμενου οικιακού αυτοδιαγνωστικού τεστ σε όσους συμμετέχουν στις συγκεντρώσεις αυτές.
Τι θα ισχύσει για τις υπερτοπικές μετακινήσεις
Διευκρινίσεις για το τι θα ισχύσει για τις υπερτοπικές μετακινήσεις έδωσε ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Ν. Χαρδαλιάς.
Συγκεκριμένα όπως είπε όσον αφορά τις υπερτοπικές μετακινήσεις, από σήμερα και μέχρι τις 10 Μαΐου απαγορεύεται η μετακίνηση εκτός των ορίων της οικείας Περιφερειακής Ενότητας. Στην περίπτωση της Αττικής η μετακίνηση δεν επιτρέπεται εκτός των ορίων της Περιφέρειας και από ή προς την Περιφερειακή Ενότητα Νήσων. Η μετακίνηση μεταξύ Περιφερειακών Ενοτήτων επιτρέπεται στις εξής περιπτώσεις και μόνο:
Μετακίνηση από και προς την εργασία, με τον τρόπο που προβλεπόταν. Σημειώνεται ότι τα προσκομιζόμενα έγγραφα προς πιστοποίηση της μετακίνησης για λόγους εργασίας προσδιορίζουν το χρόνο έναρξης και λήξης της μετακίνησης και διασταυρώνονται από τις αρχές ελέγχου με τα στοιχεία που έχουν δηλωθεί στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου και στο Πληροφοριακό Σύστημα Εργάνη. Όσον αφορά στους αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες, σημειώνεται ότι στην υπεύθυνη δήλωση ή βεβαίωση πρέπει να αναφέρεται συγκεκριμένα ο λόγος της μετακίνησης (π.χ. προγραμματισμένο ραντεβού σε συγκεκριμένη δημόσια υπηρεσία), ενώ ο συνολικός χρόνος της μετακίνησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 48 ώρες.
Μετακίνηση για λόγους υγείας αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση μετακίνησης προς δημόσια δομή υγείας, η οποία σε περίπτωση ελέγχου πρέπει να πιστοποιείται από σχετικό έγγραφο της δομής.
Εφάπαξ μετάβαση στον τόπο μόνιμης κατοικίας.
Μετάβαση σε κηδεία. Στην περίπτωση αυτή ο μετακινούμενος σε περίπτωση ελέγχου καλείται να επιδείξει -πέρα της σχετικής βεβαίωσης ή SMS με κωδικό 5- τα ακόλουθα έγγραφα: α) ληξιαρχική πράξη θανάτου και, β) άδεια ταφής.
Μετάβαση διαζευγμένων γονέων ή γονέων που τελούν σε διάσταση που είναι αναγκαία για τη διασφάλιση της επικοινωνίας γονέων και τέκνων. Σε αυτή την περίπτωση, ο μετακινούμενος γονέας υποχρεούται σε περίπτωση ελέγχου να επιδεικνύει α) αμετάκλητη δικαστική απόφαση ή συμβολαιογραφική πράξη λύσης του γάμου, σε περίπτωση διαζυγίου ή β) υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, σε περίπτωση διάστασης, καθώς και στοιχεία από τα οποία προκύπτει η κατοικία του τέκνου.
Παράλληλα ο κ. Χαρδαλιάς τόνισε ότι δεν επιτρέπεται η συνδυαστική χρήση βεβαίωσης μετακίνησης για λόγους εργασίας και Ε1 για εφάπαξ μετάβαση σε μόνιμη κατοικία, όπως τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης για την πορεία της πανδημίας. Συγκεκριμένα, όπως είπε, δεν θα μπορεί ο επαγγελματίας να χρησιμοποιήσει την ιδιότητά του για να μεταβεί στο χωριό και να επιστρέψει στον τόπο μόνιμης κατοικίας του, επιδεικνύοντας το Ε1.
Ακόμη, η μετακίνηση εκτός Περιφερειακής Ενότητας για τη συγκομιδή αγροτικών προϊόντων δεν επιτρέπεται από ιδιώτες με επίδειξη Ε9 για τη συγκεκριμένη περίοδο.
Πως γίνονται οι αγορές με το click inside
1. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του click inside;
Πρόκειται για αγορές εντός του καταστήματος με ραντεβού. Οι “αγορές εντός” θα επιτρέπουν στον πελάτη να μπαίνει κανονικά εντός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού και να αγοράζει το είδος ρούχου ή υποδήματος που έχει επιλέξει. Ο πελάτης ζητά ραντεβού από την επιχείρηση, η οποία εν συνεχεία καταχωρεί, είτε ηλεκτρονικά, είτε σε έγγραφο, το αίτημά του και αποστέλλει στον πελάτη, μήνυμα (SMS ή email), που θα φέρει τα εξής στοιχεία: α) Επωνυμία, β) Διεύθυνση, γ) ΑΦΜ. Η επιλογή μετακίνησης παραμένει 2 στο 13032.
2. Θα μπορεί να διαλέγει όποιο προϊόν θέλει ο πελάτης;
Ο καταναλωτής θα μπορεί να επιλέγει το προϊόν που θέλει να αγοράσει και θα μπορεί να το έχει “δεσμεύσει”, είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω διαδικτύου, ενώ θα μπορεί, ότι άλλο διαλέξει, να το δοκιμάσει προ αγοράς, περιορίζοντας όμως την παραμονή του στο κατάστημα στον προβλεπόμενο χρόνο.
3. Επιτρέπεται η δοκιμή των προϊόντων με το click inside;
Ναι, θα επιτρέπεται η δοκιμή προ αγοράς, ελαχιστοποιώντας έτσι το πρόβλημα αλλαγής του. Η έλλειψη δοκιμής είναι από τους λόγους που οι καταναλωτές αποφεύγουν να αγοράσουν ρούχα και παπούτσια με το click away ή e-shop, έναντι άλλων αγορών προϊόντων, που δεν απαιτείται δοκιμή.
4. Θα μπορεί να αλλάξει ο καταναλωτής το προϊόν;
Ναι, αλλά και πάλι αυστηρά με ραντεβού. Ο καταναλωτής θα μπορεί να αλλάξει το προϊόν και να παραλάβει ένα άλλο. Όλα τα δικαιώματα επιστροφής που έχει ο καταναλωτής, εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά.
5. Θα μπορεί να πληρώσει με μετρητά;
Ναι, στο όριο μετρητών των 500 ευρώ, που επιτρέπεται. Είναι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα του click inside σε σχέση με το click away το οποίο λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με κάρτα και e-banking. Σημειώνεται ότι το click inside διευκολύνει τη διαδικασία συναλλαγής, αφού ο καταναλωτής, εφόσον μπαίνει στο κατάστημα, θα μπορεί να πληρώνει με την παραδοσιακή μέθοδο στο ταμείο.
6. Θα υπάρχουν περιορισμοί;
Ασφαλώς, ανάλογα με την επιφάνεια του καταστήματος και τον αριθμό των εργαζομένων θα πρέπει να προγραμματίζονται τα ραντεβού ώστε να αποφεύγεται συνωστισμός. Η αναμονή πελατών εντός του καταστήματος, πέραν αυτών που θα έχουν προγραμματισμένο ραντεβού, θα απαγορεύεται. Σχετικά με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων ανά κατάστημα απαιτείται ένδειξη στην είσοδο και προβλέπονται τα εξής:
• Σε καταστήματα έως 100 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται 4 άτομα συνολικά.
• Σε καταστήματα άνω των 100 τ.μ. επιτρέπονται 4 άτομα, συν 1 άτομο ανά επιπλέον 25 τ.μ.
• Η ουρά αναμονής στους εξωτερικούς χώρους επιτρέπεται έως 9 άτομα.
7. Θα υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί;
Ναι, αφενός το 2ωρο για το συνολικό χρόνο μετακίνησης και αφετέρου στόχος της κάθε επιχείρησης είναι η ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη στο δυνατόν συντομότερο χρόνο που θα περιλαμβάνει την είσοδο, τη δοκιμή του προϊόντος, την πληρωμή και την έξοδο από το κατάστημα.