Κορονοϊός: Η πανδημία έχει προκαλέσει μεταξύ άλλων, αλλαγές και στη συμπεριφορά των καταναλωτών αφού αγοραστικές και διατροφικές συνήθειες, που απέκτησε το κοινό κατά την περίοδο του lockdown, φαίνεται πως ήρθαν για να… μείνουν.
Κορονοϊός: Αναλυτικότερα, σύμφωνα με έρευνα που έκανε το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) την περίοδο 29 έως 31 Αυγούστου 2020, οι επισκέψεις για αγορές τροφίμων έχουν περιοριστεί δραστικά από τα μέτρα περιορισμού κυκλοφορίας.
Συγκεκριμένα, ο μέσος αριθμός εβδομαδιαίων επισκέψεων για αγορές τροφίμων έχει μειωθεί κατά 40%, από 13,6 τον Δεκέμβριο του 2019 σε 8,2 τον Αύγουστο του 2020. Ωστόσο, παρουσιάζει αύξηση της τάξεως του 35% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020, όταν ο μέσος αριθμός επισκέψεων ήταν μόλις 6,1.
Η μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή σημειώνεται στα ιχθυοπωλεία και στη λαϊκή αγορά όπου οι επισκέψεις έχουν μειωθεί κατά 63% και 60% από τον Δεκέμβριο του 2019 σε σχέση με τον Αύγουστο του 2020. Οι μικρότερες, αλλά και πάλι σημαντικές πτώσεις καταγράφονται στα αρτοπωλεία και φούρνους κατά 22%, στο οπωροπωλείο κατά 32% και στο σουπερμάρκετ και κατά 35%.
Τα στοιχεία φανερώνουν πως υπάρχει μία σαφής ανάκαμψη σε σχέση με την περίοδο του lockdown στην επισκεψιμότητα των καταστημάτων, αλλά παραμένει αρκετά μακριά από την περίοδο πριν την εμφάνιση της πανδημίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει και ένα ποσοστό καταναλωτών περίπου 5% που πλέον επιλέγει να κάνει συστηματικά τις αγορές του από απόσταση και κυρίως μέσω διαδικτύου, κάτι που προφανώς επηρεάζει πλέον και την επισκεψιμότητα των καταστημάτων.
Τί επιλέγουμε;
Αντίστοιχη είναι και η εικόνα ως προς τα κριτήρια επιλογής τροφίμων. Ενώ στην αντίστοιχη έρευνα του Δεκεμβρίου τα βασικά κριτήρια ήταν η ποιότητα (37%) και τα χρήματα (31%), τον Απρίλιο οι προτεραιότητες άλλαξαν φέρνοντας στην πρώτη την υγιεινή και ασφάλεια με ποσοστό 31% και τον χρόνο-άνεση-ευκολία με 23%. Ωστόσο, τον Αύγουστο του 2020 υπήρξε εκ νέου ανατροπή με τα χρήματα να είναι το βασικό κριτήριο επιλογής με ποσοστό 28% και η ποιότητα να ακολουθεί με 25%, αλλά με μειωμένα ποσοστά σε σχέση με την περίοδο πριν την εμφάνιση της πανδημίας.
Στο μεταξύ, οι δύο παράγοντες της υγιεινής και ασφάλειας και της άνεσης ευκολίας που αναδείχθηκαν λόγω της πανδημίας και των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας παραμένουν υψηλότερα σε σχέση με το παρελθόν. «Συνολικά διαμορφώνεται μία νέα κατάσταση σε σχέση με τη διαδικασία επιλογής τροφίμων, η οποία συνδέεται ξεκάθαρα με την πανδημία του COVID-19, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν στην επίσκεψή τους πρώτα απ’ όλα αυτή την περίοδο τη σχέση ποιότητας τιμής, κάτι που σχετίζεται με την οικονομική ύφεση, αλλά συγχρόνως έχουν πολύ ψηλά την προστασία από τον κορονοϊό και την ταχύτητα στην επίσκεψη, η οποία συνδέεται και με τους περιορισμούς πρόσβασης στα καταστήματα, τη χρήση μάσκας κατά την επίσκεψη, αλλά και με τη μικρότερη έκθεση στον κίνδυνο μόλυνσης».
”Μαγειρεύουμε σπιτι”
Παράλληλα, η επίδραση της πανδημίας αφήνει τα σημάδια της σε καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες, όπου καταγράφονται οι διαφορετικές επιλογές των καταναλωτών σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σημαντικό ποσοστό του καταναλωτικού κοινού έχει διατηρήσει συμπεριφορές που υιοθέτησε στην περίοδο του lockdown, είτε λόγω της πανδημίας, είτε λόγω ικανοποίησης από αυτές τις συνήθειες.
Ειδικότερα, αυτό που καταγράφεται είναι μία αυξημένη τάση παρασκευής και μαγειρικής στο σπίτι, κυρίως στο φαγητό με αύξηση 31% και στον καφέ 25%, αλλά και σε γλυκά, σπιτικά σνακ και ψωμί. Αντίθετα, μείωση καταγράφεται στην εστίαση με την επίσκεψη σε εστιατόριο και ταβέρνα να παραμένει στο -38% και το delivery στο -19%.
Ολοκληρώνοντας να αναφερθεί πως υπάρχει και ένα κομμάτι καταναλωτών, αυξημένο κατά 2%, το οποίο επιλέγει πλέον συστηματικά την προμήθεια αγαθών εξ ‘ αποστάσεως.
Πηγή: eleftherostypos.gr