Το αποτύπωμα της ΔΕΘ και η εκθεσιακή δραστηριότητα μετά την πανδημία

Ποζρικίδης ΔΕΘ εκθεσιακή δραστηριότητα

του Δρ. Κυριάκου Ποζρικίδη

Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΘ-Helexpo

Ένα κομμάτι του «μυελού» κάθε υγιούς οικονομίας είναι η εκθεσιακή δραστηριότητα, η οποία καθρεφτίζει ανάγλυφα την ανάπτυξη ή την παρακμή των αγορών και των επιχειρήσεων. Η σημερινή συγκυρία της πανδημίας του κορωνοϊού επαναπροσδιορίζει το σύνολο της οικονομίας και αναπόφευκτα και το κομμάτι των εκθέσεων.

Η πραγματικότητα είναι αμείλικτη: οι υπολογισμοί της Διεθνούς Ένωσης Εκθέσεων (UFI) καταδεικνύουν απώλειες της τάξης των 14,4 δισ. ευρώ για την εκθεσιακή βιομηχανία παγκοσμίως. Οι δε παραγγελίες που χάνονται από επιχειρήσεις-εκθέτες επειδή δεν πραγματοποιούνται οι εμπορικές εκθέσεις, έχουν φτάσει ήδη στα 23 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 13 δισ. ευρώ αφορούν την Ασία-Ειρηνικό και τα 9,7 δισ.ευρώ την Ευρώπη.

Η αποτύπωση της ζημιάς από την αναστολή της εκθεσιακής δραστηριότητας έχει, όπως γίνεται αντιληπτό, ένα πολύ ευρύτερο οικονομικό αποτύπωμα.
Η ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, η προσέλκυση τουριστών και η προστιθέμενη αξία με διαχρονικό αντίκτυπο είναι ορισμένα από τα οφέλη, που αποκομίζει η Θεσσαλονίκη από τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις, που διοργανώνει ή φιλοξενεί ο εθνικός εκθεσιακός φορέας.

Η ΔΕΘ-Helexpo προκαλεί επενδύσεις και τονώνει την οικονομία και το τουριστικό προϊόν κάθε περιοχής, στην οποία πραγματοποιεί μικρότερες ή μεγαλύτερες δράσεις.

Απολύτως ενδεικτικά είναι ορισμένα στοιχεία από μελέτη για την τουριστική διάσταση του προγράμματος φιλοξενίας εμπορικών επισκεπτών (Hosted Buyers Programme) της ΔΕΘ-Helexpo και μία αποτίμηση του για την χρονική περίοδο 2014-2016.

Μέσα στην τριετία 2014-2016, είχαν φιλοξενηθεί συνολικά 1.176 ξένοι εμπορικοί επισκέπτες σε 23 διαφορετικές κλαδικές εκθέσεις της ΔΕΘ-Helexpo, πραγματοποιώντας πάνω από 17.000 προκαθορισμένα ραντεβού (b2b meetings) με εκθέτες (περίπου 15 ραντεβού κατά μέσο όρο ο κάθε εμπορικός επισκέπτης).

Από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα των παραπάνω εμπορικών επισκεπτών, διαπιστώθηκαν συνοπτικά τα εξής:
-Το 31,5% των συμμετεχόντων στην έρευνα ανέφερε ότι κατά την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη επισκέφθηκε τα καταστήματα εστίασης, το 22,0% ανέφερε ότι πραγματοποίησε αγορές από τα εμπορικά καταστήματα, το 19,2% δήλωσε ότι επισκέφθηκε τους τουριστικούς πόρους της πόλης και το 9,3% ανέφερε ότι επισκέφθηκε τους τουριστικούς πόρους και της γύρω περιοχής.

– Το 50,8% των ερωτώμενων ανέφερε ότι θα επέλεγε τη Θεσσαλονίκη ως τουριστικό προορισμό, ενώ οι ερωτώμενοι σε ποσοστό 65,4% επισκέφθηκαν την πόλη μας ως τουρίστες και μετά τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Hosted Buyers.

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ξεκάθαρα πόσο επηρεάζει την τοπική οικονομία και βεβαίως τον τουρισμό η εκθεσιακή δραστηριότητα.

Η οικονομική συμβολή του εθνικού εκθεσιακού φορέα ισούται περίπου με το 3-3,5% του ΑΕΠ της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα, κάθε αύξηση του κύκλου εργασιών της τοπικής εκθεσιακής αγοράς κατά ένα ευρώ, προκαλεί διεύρυνση της οικονομίας της περιοχής κατά 1,86 Ευρώ, ενώ οδηγεί και σε 28 νέες θέσεις εργασίας.

Αναλογιστείτε τον οικονομικό αντίκτυπο στην Θεσσαλονίκη από την διοργάνωση μίας έκθεσης, όπως η Agrotica του περασμένου Φεβρουαρίου, η οποία προσέλκυσε πάνω από 161.000 επισκέπτες με 2.077 εκθέτες (άμεσους και έμμεσους) από την Ελλάδα και 45 χώρες.

Η ωφέλεια από την εκθεσιακή δραστηριότητα δεν είναι μία παράμετρος με θετικό γινόμενο μόνο για το σήμερα, αλλά κυρίως για το αύριο της πόλης και της ευρύτερης περιοχής.

Το σήμερα της εκθεσιακής δραστηριότητας μπορεί να δείχνει ζοφερό, αλλά η «επόμενη ημέρα» είναι ελπιδοφόρα και θα ακολουθήσει την σταδιακή εκτίναξη της οικονομίας έπειτα από την «περιπέτεια» της πανδημίας.

Στον εθνικό εκθεσιακό φορέα δεν τρέφουμε ψευδαισθήσεις: όπως στο πρόσφατο παρελθόν, όταν γνώρισε κρίση η ελληνική οικονομία, έτσι και τώρα θα είμαστε «μπροστάρηδες» στην επαναφορά της Θεσσαλονίκης και της χώρας μας στον «δρόμο» της ανάπτυξης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *