Η ελληνική εταιρεία Akazoo στο στόχαστρο των οικονομικών αρχών

QCM akazoo

Νέο “χτύπημα” του QCM μετά από εκείνο στη Folli Follie

Ακόμη ένα «χτύπημα» κάνει ο QCM σε ελληνική εταιρία αυτή τη φορά στην Akazoo.

Συγκεκριμένα, δύο περίπου χρόνια μετά τις αποκαλύψεις για την Folli Follie, το fund QCM του Γκάμπριελ Γκρέγκο εκθέτει άλλη μία ελληνική εταιρεία η οποία, κατά την άποψή του, θα καταρρεύσει σαν χάρτινος πύργος. Ο λόγος για την Akazoo S.A, εταιρεία streaming μουσικής, με φορολογική έδρα το Λουξεμβούργο και εισηγμένη στον αμερικανικό Nasdaq από τον περασμένο Σεπτέμβριο μετά από αντίστροφη συγχώνευση (reverse merger).

Σύμφωνα με τον Γκρέγκο η Akazoo αποτελεί ένα σχέδιο πλουτισμού της διοίκησης εις βάρος των μετοχών της.

Όπως επισημαίνει, η Akazoo ισχυρίζεται ότι είναι μια επιτυχημένη πολυεθνική εταιρεία streaming μουσικής, της οποίας το μέγεθος όσον αφορά τα έσοδα, τα κέρδη και τους χρήστες ανταγωνίζεται τους γίγαντες της βιομηχανίας όπως η Pandora ή η Tidal.

Συντριπτικά στοιχεία

Η QCM έχει συγκεντρώσει συντριπτικά στοιχεία, όπως αναφέρεται σε σχετική έκθεση, τα οποία υποδηλώνουν ότι η Akazoo μπορεί να είναι απλώς μια μικρή, ζημιογόνος εταιρεία με έδρα την Ελλάδα με αμελητέα βάση χρηστών και πωλήσεις.

Οι ισολογισμοί της Akazoo, οι οποίοι έχουν ελεγχθεί από μια μεγάλη ελεγκτική εταιρεία, στην πραγματικότητα μπορεί να κρύβουν σοβαρές παρατυπίες.

Η Akazoo απασχολεί μόλις 26 υπαλλήλους, μεγάλο μέρος των οποίων έχει εργαστεί πρόσφατα σε άλλες εταιρείες οι οποίες έχουν αποδειχθεί ότι είναι απάτες (π.χ. Globo Plc1) ή ύποπτες για απάτη (Velti), αναφέρει το QCM το οποίο δηλώνει ότι τηρεί short θέσεις στη μετοχή της Akazoo.

Η εισαγωγή στον Nasdaq

Η Akazoo φαίνεται να εδρεύει στο Λονδίνο και στο Λουξεμβούργο.

Η εταιρεία εισήχθη στο Nasdaq μέσω μιας αντίστροφης συγχώνευσης τον Σεπτέμβριο του 2019, αποτελώντας στο παρελθόν μέρος μιας ελληνικής εταιρείας με την επωνυμία “InternetQ”.

H InternetQ ήταν εισηγμένη στην αγορά AIM του Λονδίνου μέχρι τις αρχές του 2016, όταν και βγήκε εκτός διαπραγμάτευσης μετά τους ισχυρισμούς για απάτη, από το βρετανικό σάιτ Shareprophets.

Μετά από λίγα χρόνια σχετικής ησυχίας, η InternetQ της οποία CEO είναι ο Παναγιώτης Δημητρόπουλος, προχώρησε σε απόσχιση (spin-off) με την Akazoo και την εισήγαγε στην αγορά των ΗΠΑ μέσω μιας αντίστροφης συγχώνευσης με μία εταιρεία-κέλυφος μετρητών (cash sell).

Ερωτηματικά για τους χρήστες, τα έσοδα , τη διεθνή παρουσία

Η κορυφαία υπηρεσία της Akazoo, η Akazoo Music, είναι μια εφαρμογή streaming μουσικής όπως το Spotify ή το Deezer και επιτρέπει στους χρήστες να ακούν απεριόριστη μουσική με μηνιαία συνδρομή μέσω του κινητού ή του διαδικτύου.

Η εταιρεία, αναφέρει το QCM, ισχυρίζεται ότι έχει 44 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, εκ των οποίων 5,5 εκατομμύρια είναι συνδρομητές, με έσοδα 140 εκατομμυρίων δολαρίων τα οποία αυξάνονται με ρυθμό περίπου 24% ετησίως. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Akazoo που έχουν καταχωρηθεί στην αμερικάνικη Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το 80% των εσόδων της προέρχεται απευθείας από τους καταναλωτές, ενώ το υπόλοιπο προέρχεται από συνεργασίες με φορείς τηλεπικοινωνιών, κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) και άλλους.

Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι δραστηριοποιείται σε 25 χώρες σε όλο τον κόσμο, ειδικά σε αναδυόμενες αγορές, όπου υποτίθεται ότι εξυπηρετεί την “τοπική προτίμηση στη μουσική”, όπως σημειώνει το fund του Γκρέγκο.

Θυμίζει Folli Follie

Η οικονομική  “εικόνα” της Akazoo, θυμίζει αυτήν των Folli Follie, Bio-on, Globo, εταιρείες που το QCM “ξεσκέπασε στο πρόσφατο παρελθόν οι οποίες παρουσίαζαν αναληθή στοιχεία. Και στην Akazoo, όπως τονίζει, υπάρχουν μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ κερδών και ταμειακών ροών, σημαντικές επενδύσεις σε πνευματική ιδιοκτησία (IP) και ένα επίπεδο εισπρακτέων λογαριασμών αρκετά μακριά από τα επίπεδα των ανταγωνιστών της.

Επίσης, σύμφωνα με τον Γκρέγκο, η Akazoo έχει πληρώσει ουσιαστικά μηδενικούς φόρους τα τελευταία τέσσερα χρόνια τουλάχιστον, παρά το ότι ισχυρίζεται ότι έχει 21,7 εκατομμύρια δολάρια λογιστικό “κέρδος”.

Πιο αναλυτικά, αναφέρει η έκθεση του fund, η Akazoo ισχυρίζεται πωλήσεις 140 εκατομμυρίων δολαρίων, με 44 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες και 5,5 εκατ. συνδρομητές.

Επειδή το επιχειρηματικό μοντέλο της Akazoo είναι παρόμοιο με εκείνο πολλών ανταγωνιστικών εφαρμογών στην αγορά (π.χ. Pandora, Spotify, Tidal, TuneIn, κ.λπ.), θα περίμενε κανείς να έχει παρόμοια βαθμολογία σε βασικούς δείκτες της βιομηχανίας.

Για παράδειγμα, μια επιλογή ανταγωνιστών της Akazoo δείχνει ότι υπάρχει κατά μέσο όρο μία αξιολόγηση της εφαρμογής για κάθε 31 εγγεγραμμένους χρήστες στο Google Play.

Ενώ οι ανταγωνιστές της παρουσιάζουν αναλογίες που μοιάζουν μεταξύ τους, τα στοιχεία της Akazoo τείνουν να είναι εξαιρετικά ακραία.

Για παράδειγμα, η Akazoo ισχυρίζεται ότι έχει πάνω από 500 χρήστες ανά αξιολόγηση, ενώ οι ανταγωνιστές της έχουν κατά μέσο όρο περίπου 31.

Επομένως, είτε οι χρήστες της εταιρείας είναι πολύ πιο απρόθυμοι να γράψουν κριτικές ή η βάση χρηστών της εταιρείας είναι πολύ μικρότερη από ό,τι έχει πει η διοίκηση στους επενδυτές. Παρόμοιες “ανωμαλίες” εμφανίζονται επίσης στον αριθμό των ακολούθων ή των likes στα κοινωνικά μέσα και στην αναλογία εσόδων / υπαλλήλων.

Κατά τη γνώμη του QCM, αυτές οι αποκλίσεις υποδηλώνουν έντονα ότι η Akazoo μπορεί να είναι μια πολύ μικρότερη εταιρεία από ό, τι ισχυρίζεται.

Σύμφωνα με έρευνα της QCΜ ο όγκος των αναζητήσεων στο ίντερνετ για την Akazoo είναι αμελητέος, ενώ η κορύφωση των αναζητήσεων αυτών είχε σημειωθεί το 2011-2012 με την συντριπτική πλειοψηφία να προέρχεται από την Ελλάδα ή την Κύπρο και όχι από τις αναδυόμενες αγορές όπου η ίδια εταιρεία ισχυρίζεται πως είναι δημοφιλής, και από τότε έχει συρρικνωθεί σχεδόν στο μηδέν.

Όλα αυτά, όπως επισημαίνεται, ισχυροποιούν την άποψη ότι το μέγεθος, ο ρυθμός ανάπτυξης και η γεωγραφική εμβέλεια της Akazoo ενδέχεται να είναι εντελώς ψευδείς.

Παράλληλα, και τα downloads της εφαρμογής της Akazoo είναι πολύ λίγα και σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογούν τα 44 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες τα οποία σύμφωνα με την διοίκησης αναπτύσσονται με διψήφια ποσοστά.

Οι αξιολογήσεις επίσης είναι ελάχιστες, όταν για παράδειγμα στο Google Play οι πιο πρόσφατες αφορούν τον Ιανουάριο του 2019.

Μάλιστα τα πρόσωπα πίσω από τις αξιολογήσεις αυτές είναι ο Κρις Σπηλιωτόπουλος, ο Γιάννης Καραλής, οι οποίοι και είναι στελέχη της ίδιας της Akazoo, καθώς και ο Γιώργος Ζερβός, ο οποίος κατά την QCM είναι πιθανώς συγγενής του CEO της Akazoo, του Απόστολου Ζερβού.

Πηγή: capital.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *