Τα νέα μέτρα ασφάλειας για τις μετακινήσεις με τρένα ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για τις Μεταφορές, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Μεταξύ άλλων ανακοίνωσε την υποχρεωτική παρουσία δυο σταθμαρχών ανά βάρδια, αυστηροποίηση της νομοθεσίας στο θέμα της κλοπής υλικού αλλά και ότι έως το τέλος Μαρτίου ελπίζει να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος.
Την οδύνη και τον σπαραγμό του εξέφρασε ο Γιώργος Γεραπετρίτης για ό,τι συνέβη στα Τέμπη. Μίλησε για μια πρωτοφανή τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους. Η οδύνη αυτή πρέπει να βρει μια κάθαρση, είπε.
Για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου: «Ίσως να ακούγεται πολυτελές όταν έχουμε χάσει τόσες ζωές. Πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού στον σιδηρόδρομο γιατί είναι ένα λαϊκό μέσα οικονομικό και η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Για τον υπόλοιπο χρόνο θα λειτουργήσει με 2 σταθμάρχες ανά σταθμούς και αυτό μπορεί να σημάνει μείωση μεταφορικού έργου. Και με έναν μεγαλύτερο συντονισμό στις δράσεις μέσω των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε».
Για το προσωπικό είπε θα υπάρξει αναβάθμιση σε σχέση με τις προσλήψεις και την εκπαίδευση του προσωπικού. «Είχα την ευκαιρία να ασχοληθώ και το πρόγραμμα σπουδών είναι αυστηρό και καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση 6,5 μηνών με καθημερινή υποχρεωτική συμμετοχή των υποψηφίων και πρακτική στο πεδίο. Θα αξιολογηθεί όμως το πλαίσιο για να έχουμε καλύτερη εικόνα και πιο πλήρη εκπαίδευση».
Ερωτηθείς πότε θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος είπε: «Η επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει στον συντομότερο δυνατό χρόνο αλλά με ασφαλείς προϋποθέσεις. Ενδεχομένως έως και το τέλος του μήνα. Όταν λέμε μείωση μεταφορικού έργου εννοούμε μείωση σταθμών και δρομολογίων. Θα το δούμε με την εταιρεία. Δεν θα ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας.
Θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί πολύ πιο σύντομα τα έργα. Δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Τα συστήματα που θα εγκαταστήσουμε αλληλεπίδρασης λειτουργούν μόνο σε τρεις χώρες στην Ευρώπη. Η προσπάθεια που έχει γίνει ιδίως τα τελευταία χρόνια είναι μια προσπάθεια που εξελίσσεται γρήγορα. Τα στοιχεία που έχω αναφέρουν ότι η σύμβαση για την τηλεδιοίκηση αφορά 52 σταθμούς και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017 που σταμάτησε το έργο είχαν παραδοθεί σε 17 από τους 52 σταθμούς και σε αυτούς τους 17 σταθμούς αναγκάστηκαν και έγινα πρόσθετα έργα που ανέτρεψαν όλο το. έργο στους μισούς από αυτούς τους σταθμούς. Περίπου το 15% έγινε από την αρχή γιατί τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο. Το 2017 σταμάτησε τελείως το έργο και ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2018 και άρα έκτοτε από το 2021 έχουμε πάει από ένα 18% στο 70% και δεν είχε παραδοθεί κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης. Σήμερα έχει παραδοθεί ένα. Δεν είμαστε εδώ για να δούμε ποιος έχει κάνει τα μεγαλύτερα σφάλματα αλλά είμαστε απολογούμενοι στην ελληνική κοινωνία γιατί καθυστερήσαμε.
Θα υπάρξει ένα πλαίσιο εκ μέρους της κυβέρνησης για τις οικογένειες των θυμάτων και θα ανακοινωθεί σε σύντομο διάστημα και δεν θα περιλαμβάνει μόνο αποζημιώσεις».
Για την Hellenic Trains και την καταβολή αποζημιώσεων είπε ότι η κυβέρνηση θα είναι από πάνω για το ζήτημα αποζημιώσεων.
Για την επανεκκίνηση και με ποια δρομολόγια θα ξεκινήσει να λειτουργεί και αν θα είναι με τα εμπορευματικά απάντησε: «Δεν είμαι έτοιμος να σας απαντήσω αλλά δεν έχουμε ολοκληρώσει το σχέδιο αυτό. Θα έχω εκτενείς συζητήσεις με τους εργαζόμενους και την Hellenic Train. Θα έχουμε αύξηση του προσωπικού και μείωση του έργου. Θα εξασφαλίζεται απολύτως η ασφάλεια. Η όποια μείωση έργου θα συντείνει στην ασφάλεια των τρένων. Για το αν θα υπάρξει θέμα αποζημιώσεων από την Hellenic Trains είπε ότι δεν τίθεται κανέναν τέτοιο θέμα.
Δεν υπήρξε ποτέ τυπική οριστική συμφωνία να επενδύσεις. Όταν μιλάμε γι αυτή την σύμβαση μιλάμε για ελληνική δημόσια υπηρεσία. Ο λειτουργός του τρένου να κάνει λειτουργίες ακόμα και αν δεν είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμες.
Για το αν υπάρχουν και άλλοι σταθμάρχες σαν τον συγκεκριμένο με ελάχιστη εμπειρία, είπε ότι αυτό θα ερευνηθεί. Υπάρχουν σταθμάρχες που είναι σε αυτά τα όρια ηλικίας και με όσους έχω συζητήσει δεν είναι μεγάλη ηλικία γιατί υπάρχει ένα επίπεδο εμπειρίας. Θα υπάρξει επαναξιολόγηση προσωπικού. Θέλει και κάποιες πρόσθετες δεξιότητες.
Οι καταγεγραμμένοι νεκροί είναι 55. Υπάρχουν δυο νεκροί που δεν έχουν ταυτοποιηθεί γιατί δεν υπάρχει γενετικό υλικό και δεν υπάρχουν συγγενείς. Έχουμε και 7 ασθενείς στην εντατική.
Μόλις καταφέρουμε να ελέγξουμε τα εκκρεμή θέματα θα ασχοληθώ με όλα τα ζητήματα ασφάλειας συγκοινωνιών.
Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην ασφάλεια του προαστιακού».