Καραμανλής στην Βουλή: “Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα μου συνέβη μία ανείπωτη τραγωδία”

Καραμανλής

Τι είπε ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών για τα Τέμπη

Ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής μίλησε για πρώτη φορά για την τραγωδία των Τεμπών στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Η συνεδρίαση ξεκίνησε με διαδικαστικά θέματα που τέθηκαν από τις κοινοβουλευτικές ομάδες. Στην Επιτροπή θεσμών και Διαφάνειας έχουν κληθεί σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση των σιδηροδρόμων, ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, οι πρώην υπουργοί Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδη, καθώς ο νυν υπουργός Επικρατείας αρμόδιος και για ζητήματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης.

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, οι τέσσερις τέως, πρώην και νυν υπουργοί κάθισαν στις θέσεις των υπουργικών εδράνων της Γερουσίας.

Επί της οργάνωσης της συνεδρίασης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αθανάσιος Μπούρας πρότεινε η ακρόαση των τεσσάρων να αρχίσει με τη σειρά που διαχειρίστηκαν τη σύμβαση με αριθμό 717 κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Σχετικά με τις κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων που έχουν ζητηθεί και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, ο κ. Μπούρας πρότεινε αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.

Χρυσοχοΐδης: Αποτελεί καθήκον μας η εξακρίβωση της αλήθειας

Πρώτος ξεκίνησε ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

“Αποτελεί καθήκον μας η εξακρίβωση της αλήθειας, είπε ξεκινώντας την τοποθέτησή του” ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Είπε ότι επί των ημερών του είχαν συγκροτηθεί ομάδες εργασίας έτσι ώστε να κριθεί η σκοπιμότητα του έργου και η χρηματοδότηση εγκρίθηκε από το Ταμείο Συνοχής. Εγκρίθηκε από όλα τα εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα και πήρε τον δρόμο της δημοπράτησης στις 4 Φεβρουαρίου του 2014. Ανάδοχος αναδείχθηκε ο υποψήφιος με την χαμηλότερη προσφορά.

Ακολούθησε η διαδικασία της ενημέρωσης της Βουλής και ο έλεγχος νομιμότητας από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Τέλη Σεπτεμβρίου του 2014 η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση για τον σιδηροδρομικό άξονα, Αθήνα Θεσσαλονίκη προμαχώνα και έτος παράδοσης ήταν το 2016.

Πρόσθεσε ότι το έργο αυτό ήταν απολύτως αναγκαίο γιατί εν μέσω μνημονίων η Ελλάδα αποφάσισε να ολοκληρώσει την υποδομή στον βασικό άξονα από το Ρίο έως τον Προμαχώνα, έργα πολλά εκ των οποίων έχουν ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα και περιλαμβάνουν και την ηλεκτροκίνηση.

Το έργο ονομάζεται ανάταξη και αναβάθμιση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.

Είναι γνωστό, τόνισε ότι τις δεκαετίες 1990 και 2000 εγκαταστάθηκαν συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που έγιναν αντικείμενα δολιοφθορών κλοπών και φυσικών φθορών. Αποφασίστηκε για λόγους ασφάλειας να επιδιορθωθούν γρήγορα οι ζημιές. Το έργο της ανάταξης έπρεπε να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν.

Είπε ακόμα ότι πολλά από τα σημεία ήταν άλλης τεχνολογίας και έπρεπε να εξασφαλιστεί η λειτουργία τους ως ενιαίο σύνολο. Ο ανάδοχος έπρεπε να τα αναβαθμίσει με βάση τις πιο πρόσφατες ευρωπαϊκές οδηγίες. Τα συστήματα αυτά δεν είχαν πιστοποίηση. Τηλεδιοίκηση είναι η απεικόνιση και οι εξ αποστάσεως εντολές χειρισμού. Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός που κρίθηκε αναγκαίος για να αναβαθμιστεί η ασφάλεια και η λειτουργικότητα του δικτύου. Τον Ιανουάριο του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει τέλος του 2016 την σύμβαση αυτή.

Σπίρτζης: Ο λαός περιμένει απαντήσεις από όλους μας

“Ο λαός περιμένει απαντήσεις από όλους μας για το τι έγινε και τι όχι για το δυστύχημα. Είναι προφανές ότι υπήρξε μεθόδευση να διαχυθούν ευθύνες πριν καν ταφούν οι αδικοχαμένοι συμπολίτες μας”, είπε ο Χρήστος Σπίρτζης. Μίλησε για άθλια δημοσιεύματα και στο διαδίκτυο και σε εφημερίδες και η συζήτηση μόνο για την σύμβαση 717 πιστεύω ότι αδικεί το κοινοβούλιο.

Διαβάστε επίσης  Τροχαίο στη Βουλή: Ενοχος ο αστυνομικός για το θάνατο του Ιάσονα

Είπε ακόμα ότι υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες αλλά και ευθύνες που είναι προσωποποιημένες. Ζήτησε να προσκληθούν και άλλοι άνθρωποι που είχαν ευθύνη στον σιδηρόδρομο.

Καραμανλής: Την ώρα του πένθους σιώπησα αλλά είναι υποχρέωσή μου η πρώτη τοποθέτηση να γίνει εδώ

“Η τραγωδία των Τεμπών συγκλόνισε την χώρα μας. Πρωτίστως οφείλουμε να εκφράσουμε την βαθιά μας οδύνη και τα συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων” είπε ξεκινώντας την τοποθέτησή του ο Κώστας Καραμανλής.

Στη συνέχεια είπε; “Έχουμε απέναντί μας τις οικογένειες των θυμάτων και μια κοινωνία που πενθεί και για τον λόγο αυτό έχουμε ιερές υποχρεώσεις. Να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του να πούμε όλη την αλήθεια και να αφήσουμε απέξω μικροκομματικές σκοπιμότητες. Να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη για να μην επαναληφθούν ποτέ. Για όσα αναφέρω θα υπάρξει τεκμηρίωση. Οι περιστάσεις δεν μας επιτρέπουν να μιλάμε χωρίς τεκμηρίωση και να κάνουμε επιλεκτικές επιλογές εγγράφων.

Η σημερινή μου τοποθέτηση είναι η πρώτη μετά την παραίτησή μου. Την ώρα του πένθους σιώπησα αλλά είναι υποχρέωσή μου η πρώτη τοποθέτηση να γίνει εδώ. Όλοι μίλησαν με αίσθημα ευθύνης αλλά πολλοί επένδυσαν στην πολιτική σκοπιμότητα και την δημαγωγία.

Ξεκαθαρίζω ότι λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Ούτε είχα ούτε έχω κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής να τίθενται σε διαθεσιμότητα ή να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Παραιτήθηκα και το έκανα εκεί από τον τόπο της τραγωδίας. Θα μείνει όμως γράμμα κενό αν δεν γίνει διερεύνηση.

Είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό το χρέος θέλω να συμβάλλω σε αυτό”

Ο κ. Καραμανλής αναφερόμενος στην σύμβαση 717 είπε ότι πέρασαν 3 χρόνια προκειμένου να φτάσουμε στην σύνταξη της πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης τον Δεκέμβριο του 2017. Εισήχθη προς έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2018 και ούτε και τότε ξεκίνησε. Το ότι είχε βαλτώσει δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς. Υπήρξαν καταγγελίες από τον κ. Νίκο Νικολόπουλο και προέκυψε πληθώρα ζητημάτων. Λίγους μήνες αργότερα ανέλαβε η δική μας κυβέρνηση. Τι είχε παραδοθεί; Κατ’ όνομα το 33% του έργου. Ωστόσο η πιστοποίηση, δηλαδή η λειτουργικότητα ήταν στο 18%. Στις 21/12/2016 έγινε η τελευταία παράδοση συστήματος σηματοδότησης. Παραδόθηκε ποσοστό 32% αλλά οι μισοί από αυτούς τους σταθμούς δεν μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία. Υπήρχαν αστοχίες στο παραδοτέο. Επιπλέον μεταξύ 2017 και 2019 το παραδοτέο έργο ήταν μηδενικό. Ούτε ένας σταθμός ανατάχθηκε ούτε ένα κέντρο τηλεδιοίκησης παραδόθηκε. Ο ΣΥΡΙΖΑ μιλά για 68% και σήμερα το ανέβασε στο 77% προφανώς εννοούν την κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών. Άλλωστε η κάλυψη ενός συστήματος σηματοδότησης πιστοποιείται από την έκδοση πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΕΝΟΣΕ.

Για τις συμβάσεις μίλησε για τον κατακερματισμό ή το λεγόμενο σπάσιμο των εργολαβιών. Αυτό συνέβη και με την 717. Και δημιουργείται μια βαβέλ.

Αναμορφώσαμε το ισχύον πλαίσιο και φτιάξαμε μια ενιαία διαδικασία. Μια σύμβαση, ένας εργολάβος για το έργο.

Πρώτο μας μέλημα ήταν να επανεκκινήσουμε αυτό το έργο.

Περιγράφοντας τι έγινε το 2019 είπε ότι έγιναν όλα τα βήματα εν μέσω δυσκολιών όχι μόνο γιατί ήταν πολύπλοκα τα ζητήματα αλλά επειδή υπήρχαν και οι πρωτογενείς συνθήκες της πανδημίας.

Το 2012 υπογράφηκε η συμπληρωματική σύμβαση με την οποία επανεκκίνησε το έργο.

Πηγή: newsit.gr