Σύγχρονο λιανεμπόριο: Οι τάσεις των τελευταίων χρόνων

Σήμερα, οι τεχνολογικές εξελίξεις τρέχουν με πολύ γρήγορους ρυθμούς, πράγμα που έχει επηρεάσει κάθε τομέα της σύγχρονης ζωής!

Ο τομέας του λιανεμπορίου δεν θα μπορούσε να είχε μείνει ανεπηρέαστος, αφού οι καταναλωτές πλέον έχουν επιλογές που μερικές δεκαετίες πριν έμοιαζαν με σενάρια επιστημονικής φαντασίας, όπως τα ηλεκτρονικά καταστήματα και οι αγορές μέσω κινητού τηλεφώνου.

Σε αυτό το άρθρο λοιπόν θα εξερευνήσουμε τις τάσεις στο λιανεμπόριο, όπως έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια, καθιστώντας πιο ξεκάθαρο από ποτέ ότι ο καταναλωτής βρίσκεται στο επίκεντρο!

Η επανάσταση των e-shops

Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στο λιανεμπόριο είναι αναμφισβήτητα η εμφάνιση των e-shops, τα οποία όσο περνάνε τα χρόνια γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, χάρη στην ευκολία και την ταχύτητα που προσφέρουν.

Το να μπορεί κάποιος να κάνει τα ψώνια του οποιαδήποτε μέρα της εβδομάδας και ώρα της ημέρας, από όπου κι αν βρίσκεται, είναι πραγματικά μία επανάσταση στο εμπόριο που δεν θα μπορούσε να είχε πραγματοποιηθεί χωρίς τον καθοριστικό ρόλο της τεχνολογίας.

Πλέον, υπάρχουν αμέτρητα ηλεκτρονικά καταστήματα, με κάθε λογής προϊόντα, από e-shops τεχνολογίας, όπως το you.gr, μέχρι ηλεκτρονικά καταστήματα ρούχων, όπως το Zara και το H&M, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να βρει οτιδήποτε ψάχνει με το πάτημα ενός κουμπιού!

Πολυκαναλικές (Omni-channel) αγορές

Στον σημερινό καταναλωτή, δεν αρκεί το να επισκεφτεί ένα κατάστημα και να αγοράσει αυτό που επιθυμεί. Θέλει να έχει επιλογές και εναλλακτικές που να τον διευκολύνουν! Έτσι, έχει δημιουργηθεί η πρακτική των πολυκαναλικών αγορών, η οποία προσφέρει στους πελάτες μία ποικιλία από πλατφόρμες στις οποίες μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.

Οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες που αξιοποιούνται είναι τα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, οι πλατφόρμες Social Media, καθώς και οι εφαρμογές (apps) στο κινητό. Η ύπαρξη διαφόρων επιλογών δίνει στον καταναλωτή την ελευθερία να αναζητήσει, να επιλέξει, να αγοράσει και να επιστρέψει προϊόντα χρησιμοποιώντας το κανάλι της επιλογής του!

Βιωσιμότητα και ηθική κατανάλωση

Η κλιματική κρίση έχει κάνει την ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος πιο επιτακτική από ποτέ, επηρεάζοντας τα κριτήρια με τα οποία οι καταναλωτές επιλέγουν τί θα αγοράσουν. Πλέον, συνειδητοποιούν ότι οι αγορές τους έχουν έναν περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο, οπότε τις κάνουν λαμβάνοντας υπόψη τους τις πρακτικές βιωσιμότητας και κοινωνική ευθύνης που ακολουθεί η κάθε επιχείρηση.

Οι εταιρίες από την πλευρά τους, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις ανάγκες των καταναλωτών, αλλά και να συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος έχουν υιοθετήσει eco-friendly πρακτικές, όπως η χρήση οικολογικών υλικών, η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, και η διαφάνεια όσον αφορά στη διαδικασία παραγωγής των προϊόντων τους!

Social Media και Influencer Marketing

Τα Social Media είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, οπότε το λιανεμπόριο φροντίζει να τα αξιοποιήσει, ώστε να βελτιώσει την αγοραστική εμπειρία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά το Instagram και το Tik Tok, χρησιμοποιούνται για την προώθηση προϊόντων μέσω διαφημίσεων, αλλά και για πώληση προϊόντων, μέσω ειδικά διαμορφωμένων e-shops που είναι ενσωματωμένα στην κάθε πλατφόρμα.

Ένας ακόμα τρόπος με τον οποίο αξιοποιούνται τα Social Media στο λιανεμπόριο είναι το Influencer Marketing, στο οποίο influencers με μεγάλο αριθμό followers και άρα επιρροή, αναλαμβάνουν να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες στους ακολούθους τους!

Εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα

Το λιανικό εμπόριο σήμερα αξιοποιεί την τεχνολογία στο έπακρο, προκειμένου να βελτιώσει την αγοραστική εμπειρία του καταναλωτή. Η εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα, η ανάλυση δεδομένων, και η τεχνητή νοημοσύνη βοηθούν τις επιχειρήσεις να προσφέρουν στο κοινό προσωποποιημένες προτάσεις με βάση τις επιθυμίες του, δημιουργώντας μία εξατομικευμένη και ολοκληρωμένη εμπειρία αγορών.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η δυνατότητα που προσφέρουν πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα ρούχων στους καταναλωτές να ‘δοκιμάσουν’ εικονικά ρούχα και αξεσουάρ, πριν προχωρήσουν σε κάποια αγορά. Έτσι, η εμπειρία του χρήστη αναβαθμίζεται σημαντικά, ενώ παράλληλα μειώνεται η πιθανότητα επιστροφής προϊόντων!

Τα τελευταία χρόνια έχουν συντελεστεί τεράστιες αλλαγές στον τομέα του λιανεμπορίου, με την τεχνολογία να αξιοποιείται με πολλούς τρόπους για να αναβαθμιστεί η καταναλωτική εμπειρία. Με τον κόσμο να αλλάζει συνεχώς, τις εξελίξεις να γίνονται με όλο και ταχύτερους ρυθμούς και τις ανάγκες των καταναλωτών να μεταβάλλονται, ανάλογα με τις κοινωνικές συνθήκες, είναι σίγουρο ότι μέσα στα επόμενα χρόνια θα γίνουν ακόμα περισσότερες πρωτοπορίες στον τομέα του λιανικού εμπορίου!