Δήμος Θεσσαλονίκης: Αγωνία Αγγελούδη για τα οικονομικά – “Πρωτόγνωρη κατάσταση” (ΒΙΝΤΕΟ)

Δήμος Θεσσαλονίκης

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης έδωσε στη δημοσιότητα νούμερα και στοιχεία για τα οικονομικά του δήμου

18 ημέρες μετά την ανάληψη της δημοτικής αρχής, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, παρέθεσε την πρώτη συνέντευξη Τύπου στην οποία αναφέρθηκε με αναλυτικά στοιχεία στα οικονομικά του δήμου αλλά και στην καθαριότητα.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης περιέγραψε μια δύσκολη πραγματικότητα την οποία καλείται να αντιμετωπίσει αυτός και οι συνεργάτες του καθώς υπάρχει άνοιγμα περίπου 20 εκατομμυρίων από τα ανταποδοτικά τέλη. Στάθηκε στην χαμηλή εισπραξιμότητα οφειλών την τελευταία τετραετία ενώ ήταν λάβρος για τη μη ψήφιση προϋπολογισμού για το 2024 από την προηγούμενη διοίκηση, κάτι που αναμένεται να συμβεί ως τα τέλη του Ιανουαρίου.

“Η κατάσταση που καλούμαστε να διαχειριστούμε είναι πρωτόγνωρη”, είπε ο Στέλιος Αγγελούδης παρουσιάζοντας τα οικονομικά στοιχεία. Και συγκεκριμένα υποστήριξε: “Δεν προτίθεμαι να ανοίξω διάλογο με την απερχόμενη διοίκηση. Κοιτάμε μπροστά. Δεν μπορούμε, όμως, την ίδια ώρα να σιωπούμε όταν η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας δεν έχει Προϋπολογισμό. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Πως η νέα δημοτική αρχή έχει δεμένα τα χέρια της, δεν μπορεί να υπογράψει τίποτα, εξυπηρετούνται μόνο οι βασικές υποχρεώσεις της. Αυτή η εξέλιξη μπορεί να ερμηνευτεί μόνο ως εκδικητική στάση απέναντι στους πολίτες. Το άνοιγμα στα ανταποδοτικά τέλη έφτασε τα 20, περίπου, εκατομμύρια ευρώ. Αυτό το πρωτοφανές άνοιγμα οδήγησε σε πολιτικές και λογιστικές ακροβασίες. Φτάσαμε στο απόλυτο τραγελαφικό σημείο, να έρχεται η εισήγηση για αύξηση των δημοτικών τελών κατά 35% και να μη ψηφίζεται από τον ίδιο τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο Οικονομικών αλλά και από όλους αυτούς που είναι αποκλειστικοί υπεύθυνοι για τη δημιουργία του ελλείμματος. Εν τέλει, η ψήφιση τα ανταποδοτικά ψηφίστηκαν από το προηγούμενο δημοτικό συμβούλιο και εγκρίθηκαν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Να θυμίσω στο σημείο αυτό πως η απελθούσα Διοίκηση μείωσε τα δημοτικά τέλη, αλλά δεν προχώρησε σε άλλες κινήσεις, είτε μειώνοντας τα έξοδα είτε αυξάνοντας την εισπραξιμότητα των υπηρεσιών. Στην προσπάθεια τους μάλιστα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εξόδων καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού «στράγγιξαν» στην κυριολεξία τους υπόλοιπους κωδικούς και άφησαν άδεια ταμεία για την κοινωνική πολιτική, τον Αθλητισμό, τον Πολιτισμό, όλους τους υπόλοιπους τομείς ευθύνης του Δήμου. Μιλάμε για μια τραγική κατάσταση. Συγκεκριμένα:

• Υπάρχουν σήμερα ανείσπρακτες μη βεβαιωμένες οφειλές 11.509.958 ευρώ από το 2019 μέχρι σήμερα. Προσέξτε αυτό: Από το ποσό αυτό τα 5,5 εκατομμύρια ευρώ κινδυνεύουν να χαθούν για τα ταμεία του Δήμου, να παραγραφούν, εάν δε βεβαιωθούν μέχρι τα τέλη του 2024. Και αναρωτιέμαι: Τι ήταν αυτό που εμπόδιζε τη στελέχωση της Υπηρεσίας με τον απαιτούμενο αριθμό υπαλλήλων ώστε να βεβαιωθούν οι παραπάνω οφειλές;

• Εκκρεμεί η επεξεργασία άνω των 6.000 δηλώσεων διόρθωσης τετραγωνικών μέτρων και μη ηλεκτροδοτούμενων χώρων του 2020 και 2021. Και εφ’ όσον δεν έχει προχωρήσει η επεξεργασία, δεν έχουν προφανώς βεβαιωθεί και οι αντίστοιχες οφειλές. Δεν πιστεύω να έχει γίνει αυτό σε άλλο Δήμο…

• Παράλληλα, από το 2019, δεν έχουν γίνει χρεώσεις για τους 800 υποσταθμούς του ΔΕΔΔΗΕ, δεν έχει γίνει η επεξεργασία, δεν μπορούν να βεβαιωθούν οφειλές. Ελλοχεύει και εδώ ο κίνδυνος της παραγραφής.

• Στο Δήμο Θεσσαλονίκης οφείλονται 764.515 ευρώ από ανείσπρακτα μισθώματα. Συγκεκριμένος αριθμός καταστημάτων και κυλικείων που οφείλουν ενοίκια ακόμη και από το 2021. Δεν κινήθηκαν ποτέ (γιατί άραγε;) οι απαραίτητες διαδικασίες κατά το Νόμο κατάπτωσης των εγγυητικών.

• Σε ότι αφορά στα πρόστιμα για παράνομη διαφήμιση, οι αποφάσεις εκδίδονταν μετά από 2-3 χρόνια, ακολουθούσαν αιτήσεις θεραπείας, ο Δήμος δεν εισέπραττε ποτέ”.

“Δε θα αυξήσουμε τα τέλη”

Ο Στέλιος Αγγελούδης ήταν κατηγορηματικός στο ενδεχόμενο αύξησης των δημοτικών τελών από τη διοίκησή του. “Δε θα τα αυξήσουμε, δεν υπάρχει καν ούτε σαν σκέψη. Είναι δέσμευση” δήλωσε χαρακτηριστικά και σημείωσε πως θα αναζητηθούν αλλού πόροι όπως η μείωση του κόστους, η εξεύρεση τρόπων για την είσπραξη των οφειλών, η ένταξη έργων του τεχνικού προγράμματος σε πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών, αλλά και η προσέλκυση ιδιωτικών χορηγιών που θα αναλάβουν σε είδος ή με οικονομίες χορηγίες κάποιους τομείς, φέρνοντας ως παράδειγμα τον πολιτισμό και την εξωστρέφεια.

Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Γιώργος Αρβανίτης, που ήταν στο πάνελ έκανε λόγο για δημοσιονομικό εκτροχιασμό που έχει ως κύρια αιτία τα ανταποδοτικά τέλη. “Μέχρι και φέτος η διαφορά καλύπτονταν από ιδίους πόρους. Το 2023 μπήκαν 11 εκατομμύρια ευρώ από ιδίους πόρους. Η αύξηση της μισθοδοσίας έγινε από τα ανταποδοτικά τέλη”, είπε μεταξύ άλλων. Στο ίδιο μήκος και αναπληρωτής δήμαρχος και πρόεδρος της δημοτικής επιτροπής, Βασίλης Γάκης, που σημείωσε πως είναι διαφορετικό το ποσό που μπορεί να υπάρχει στους λογαριασμούς των τραπεζών και διαφορετικό που μπορούν αυτά να χρησιμοποιηθούν.

Διαβάστε επίσης  Δημοσκόπηση για Θεσσαλονίκη: Ικανοποίηση για Αγγελούδη, αμφισβήτηση για το μετρό - Δεύτερο κόμμα η "Ελληνική Λύση"

Το στοίχημα της καθαριότητας και οι αλλαγές στην αποκομιδή

Οσον αφορά τα βήματα που έγιναν για να καθαρίσει η πόλη, έχοντας δίπλα του τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Καθαριότητας, Γιώργο Δημαρέλο, υποστήριξε πως η δημοτική αρχή “παρέλαβε μια πόλη αφημένη, πολιορκημένη από τα σκουπίδια και τα ογκώδη, μια πόλη βρώμικη, μια πόλη – υγειονομική βόμβα έτοιμη να εκραγεί” και σημείωσε πως πέρα από την εισαγγελική έρευνα που έχει διαταχθεί και ο ίδιος ζήτησε τη διενέργεια εσωτερικού ελέγχου, ώστε να εντοπιστούν τυχόν ευθύνες.

Παρουσίασε με αριθμούς, τι έχει συμβεί τις πρώτες 15 ημέρες. Συγκεκριμένα, συγκεντρώθηκαν:
• 4340 τόνοι απορριμμάτων
• 620 τόνοι για ανακύκλωση
• 150 τόνοι ογκώδη από 1069 σημεία στο σύνολο του Δήμου

Προσέθεσε πως τις επόμενες 30 ημέρες θα έχει ολοκληρωθεί η αποκομιδή του μεγαλύτερου μέρους των ογκωδών αντικειμένων και πως το σχέδιο δεν ολοκληρώνεται στην προσωρινή ανάταξη της κανονικότητας της πόλης αλλά επεκτείνεται σε ένα γενικότερο, βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό που περιλαμβάνει:
• Ανασχεδιασμό των ρευμάτων αποκομιδής
• Διαρκή παρουσία σε όλες τις γειτονιές, που θα εξασφαλιστεί από τη μίσθωση εξοπλισμού και μηχανημάτων που θα διατεθούν σε κάθε Κοινότητα και θα εξυπηρετούν το πλύσιμο δρόμων, πεζοδρομίων και κάδων.

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Δημαρέλος σημείωσε πως η διοίκηση θα παραλάβει πέντε τράκτορες μέσω leasing και είπε πως θα υπάρξει αξιολόγηση ή πιστοποίηση της ιατρικής καταλληλότητας των εργαζομένων στην καθαριότητα. Για το σχεδιασμό που έχει γίνει επισήμανε πως θα ξεκινήσει προκαταρκτικό πρόγραμμα αποκομιδής ανά δημοτική κοινότητα πρωί, μεσημέρι και βράδυ για να μη μένουν τα σκουπίδια για πολλές ώρες στους κάδους.

Σε ερώτηση αν υπάρχει η δυνατότητα αποκομιδής μόνο τις βραδινές ώρες, ο Στέλιος Αγγελούδης σημείωσε πως αυτό θα γίνει εφόσον το κράτος καλύψει οικονομικά τον δήμο, αφού το κόστος της νυχτερινής εργασίας αυξάνει σημαντικά τις μισθοδοσίες.

Οι οδηγοί του πρώην αντιδημάρχου και τα σπίτια ανακύκλωσης

Οπως επισήμανε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης βασικό σημείο είναι η σωστή κατανομή του προσωπικού. “Κανένας αντιδήμαρχος δε χρησιμοποιεί υπηρεσιακό όχημα και δεν έχει οδηγό. Ετσι εξοικονομήθηκαν 15 οδηγοί. Σε αντίθεση με έναν πρώην αντιδήμαρχο που είχε τρεις οδηγούς”, είπε ο Στέλιος Αγγελούδης που θέλησε να υπογραμμίσει την ανάγκη να χρησιμοποιηθούν οι ανθρώπινοι πόροι του δήμου.

Για τα Σπίτι Ανακύκλωσης δήλωσε: “Εχουμε μια απόφαση της προηγούμενης δημοτικής αρχής που συμβατικά την υποχρεώνει. Έχω ζητήσει από τη νομική υπηρεσία αλλά και τον τομέα της καθαριότητας να μου απαντήσουν για την προγραμματική σύμβαση”.

Ειδική συνεδρίαση για Fly Over και ΔΕΘ – Οι θέσεις στάθμευσης και η Πλατεία Ελευθερίας.

Ο Στέλιος Αγγελούδης έκανε γνωστό πως το προσεχές διάστημα θα πραγματοποιηθεί ειδική συνεδρίαση στο δημοτικό συμβούλιο για το έργο του Fly Over και τις επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό. Αντίστοιχη συνεδρίαση θα γίνει και για την ανάπλαση της ΔΕΘ.

Σε ερώτηση για τη δημιουργία 2500 θέσεων στάθμευσης, ένα αίτημα που κατέθεσε σε αρμόδια υπουργεία, είπε, πως πρόκειται για χώρους που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και ο δήμος Θεσσαλονίκης θα ζητήσει να μετατραπούν προσωρινά σε χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων. Δε θέλησε να μπει σε λεπτομέρειες για το ποιοι είναι αυτοί οι χώροι (αναφέρθηκε μόνο σε χώρο της ΓΕΟΣΕ απέναντι από τα Δικαστήρια) και σημείωσε πως ήταν ενθαρρυντικό πως 24 ώρες μετά το αίτημα που κατέθεσε υπήρξε άμεση ανταπόκριση και ξεκίνησε ο έλεγχος των χώρων που έχουν προταθεί.

Τέλος, έκανε γνωστό πως είναι έτοιμη για να δημοπρατηθεί η μελέτη για την ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας.