Σούπερ μάρκετ: Οι αλλαγές που φέρνουν τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας

Σε εφαρμογή τέθηκαν από χθες τα νέα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας, δημιουργώντας καινούρια δεδομένα στην αγορά.

Τα νέα δεδομένα φέρνουν την προσδοκία για αποκλιμάκωση των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ και την ελάφρυνση των καταναλωτών.

Οι ρυθμίσεις σχετικά με τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, που αφορούν σε μία σειρά από κατηγορίες προϊόντων (απορρυπαντικά ρούχων – πιάτων, καθαριστικά επιφανειών, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες) έχουν οδηγήσει, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση του υπουργείου Ανάπτυξης, σε μειώσεις, από πλευράς προμηθευτών στις τιμές των τιμοκαταλόγων (χονδρική) σε 3.000 προϊόντα.

Ενδεικτικά, στις βρεφικές και παιδικές πάνες η μέση μείωση τιμής είναι 18,1%, στα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα και τα conditioner 17%, στις οδοντόκρεμες 15,1%, στα απορρυπαντικά ρούχων 15,6%, στα απορρυπαντικά πιάτων β, στα καθαριστικά παντός είδους 15,8% και στα σαπούνια 12,7%.

Υπενθυμίζεται πως το συγκεκριμένο μέτρο προβλέπει τη μείωση των συνολικών εκπτώσεων των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% προκειμένου αυτή να «μεταφερθεί» στις τιμές τιμοκαταλόγου.

Το ερώτημα που προκύπτει με την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου είναι σε ποιο βαθμό και με ποια ένταση θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα οι προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες στα συγκεκριμένα προϊόντα εφόσον οι προμηθευτές μείωσαν υποχρεωτικά τις τιμές τιμοκαταλόγων.

Όπως είχαν επισημαίνουν, παράγοντες της αγοράς, η πρακτική των προωθητικών ενεργειών στην εγχώρια αγορά είναι έντονα ενταγμένη στην αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών και είναι δύσκολο να αλλάξει. Ωστόσο, σημείωναν, πως αποτελεί ζήτημα της εμπορικής πολιτικής των εταιρειών και μένει να φανεί πώς θα διαμορφωθεί μετά τα νέα δεδομένα.

Το δεύτερο μέτρο το οποίο σχετίζεται επίσης με τις προσφορές, απαγορεύει στους προμηθευτές των σούπερ μάρκετ που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους, να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες σε αυτά, για τρεις μήνες. Αφορά σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ, με εξαίρεση τα νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, κρέατα, ψάρια) και ορισμένα διαρκή καταναλωτικά αγαθά.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, τον Φεβρουάριο του 2024 και αφού είχε ξεκινήσει από τις 10 Ιανουαρίου να ισχύει το τρίμηνο «μπλόκο» σε περίπτωση αυξήσεων, καταγράφηκε περιορισμός των ανατιμήσεων κατά 76%, σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2023.

Παράλληλα, όπως έχει γίνει γνωστό, κάποιες επιχειρήσεις αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ανάκληση των ανατιμήσεων που είχαν ανακοινώσει αλλά δεν είχαν ακόμα εφαρμόσει, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν τις προωθητικές ενέργειες.

Τέλος, πέραν των ρυθμίσεων για τις προσφορές, οι προμηθευτές νωπών προϊόντων (φρούτα, λαχανικά, κρέατα) υποχρεούνται πλέον να πωλούν τα προϊόντα τους στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net – pricing). Στο πλαίσιο αυτό, επιτρέπονται παροχές για επιστροφές προϊόντων και φύρα, μόνο στο 3% της τιμής πώλησης προ εκπτώσεων, πιστώσεων και άλλων παροχών.

Πηγή: cnn.gr

Πηγή φωτογραφίας: Eurokinissi