Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης: 4ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής

Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης , έρχεται σε μια πολύ δύσκολη, λόγω της πανδημίας, το 4ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής, που πραγματοποιείται από τις 30 Οκτωβρίου με τίτλο Musica medicina dolorum- Φάρμακο η μουσική για τις λύπες.

Επίκαιρος, αλλά όχι «καιροσκοπικός» ο τίτλος, όπως επισημαίνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Δήμος Γκουνταρούλης, μουσικός και καλλιτεχνικός διευθυντής, διευκρινίζοντας ότι αυτό δε σημαίνει ότι η μουσική είναι γιατρειά για τον κορονοϊό. «Η Τέχνη δεν είναι φάρμακο για ειδικές αρρώστιες. Η μουσική όμως που μας απομακρύνει από την πραγματικότητα, καταπραΰνει αγωνίες», αναφέρει χαρακτηριστικά. Εκτιμά δε ότι ιδιαίτερα αυτή τη δυστοπική εποχή, η οργανική μουσική που έχει να κάνει με το άυλο και το ανεξήγητο, είναι απαραίτητη για την ανθρώπινη ψυχή.

«Είναι αδύνατον οι άνθρωποι να μείνουν χωρίς μουσική, χωρίς ζωντανή μουσική και ανταλλαγή ενέργειας», τονίζει ο κ. Γκουνταρούλης. Νιώθει «μουδιασμένος», όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες στην εποχή της πανδημίας, αλλά όχι φοβισμένος. Έχει αποφασίσει εξάλλου, να ζει χωρίς φόβο. «Έχω πίστη. Όποιος πιστεύει -όχι μόνο με τη θρησκευτική έννοια- δεν μπορεί να ζει με φόβο», επισημαίνει, προσθέτοντας ότι οι πόνοι, τα βάσανα και οι αρρώστιες δεν έρχονται μόνο από τους ιούς, αλλά και από την ψυχική μιζέρια, τη στεναχώρια και τον φόβο.

Ελληνοβουλγαρική συνεργασία μπαρόκ μουσικής

Ταυτόχρονα με το 4ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής, το οποίο υλοποιείται με την υποστήριξη του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, πραγματοποιείται στη Βουλγαρία για 14η χρονιά το αντίστοιχο Φεστιβάλ Μπαρόκ Τεχνών της Σόφιας. Το φεστιβάλ ίδρυσε η Βουλγάρα βιολονίστα Zefira Valova (Ζεφίρα Βάλοβα), η οποία συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων μουσικών που εξειδικεύονται στην παλαιά μουσική.

Φέτος, για πρώτη φορά, αυτές οι δύο διοργανώσεις συνεργάζονται και η κ. Valova, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξέφρασε τη χαρά της γι’ αυτή τη συνεργασία. Και στις δύο διοργανώσεις, οι μουσικοί είναι επίσης μουσικολόγοι και ερευνητές και στόχος τους είναι να παρουσιάσουν ένα κομμάτι, για παράδειγμα του 18ου αιώνα, σύμφωνα με τη μουσική αισθητική αυτής της εποχής.

Το 14ο Φεστιβάλ της Σόφιας έχει ήδη ξεκινήσει με συναυλίες που αντιπροσωπεύουν τις μουσικές του 17ου, 18ου και του 21ου αιώνα με ταλαντούχους μουσικούς από την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Βουλγαρία, την Τουρκία, την Ελβετία, την Ισπανία και την Ελλάδα. Δύο μουσικοί από τη Βουλγαρία θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη και δύο από τη Θεσσαλονίκη, ο Δήμος Γκουνταρούλης και ο Σίμος Παπάνας, θα ταξιδέψουν στη Σόφια. Σε αυτή τη συνεργασία, η κ. Valova εξηγεί ότι έπαιξε ρόλο ο εγκλεισμός της περασμένης Άνοιξης που ανάγκασε πολλούς καλλιτέχνες να μείνουν στο σπίτι και να παίξουν μπροστά από τις οθόνες του υπολογιστή τους. «Αποκάλυψε πόσο ισχυρή είναι η ανάγκη και η σύνδεση μεταξύ των καλλιτεχνών και του κοινού», σημειώνει η κ. Valova

Την πεποίθησή του ότι αυτή η ελληνοβουλγαρική συνεργασία θα έχει συνέχεια, εκφράζει ο κ. Γκουνταρούλης, με την ελπίδα να εξελιχθεί σε κάτι πιο θεσμικό και γιατί όχι θα ανοίξει και σε άλλες χώρες.

«Συντηρητικό να μην βλέπεις πίσω»

Ευχάριστη έκπληξη, αποτέλεσε τόσο για τη διοίκηση του ΜΜΘ, όχι και για τον Δήμο Γκουνταρούλη η συμμετοχή του κόσμου και ιδιαίτερα νέων ανθρώπων στα προηγούμενα Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής στο ΜΜΘ με αρκετές συναυλίες να έχουν γίνει γρήγορα sold out. «Έχουμε συνηθίσει να πιστεύουμε ότι το ασυνήθιστο δεν τραβάει κόσμο. Υπάρχει πάντα κοινό για διαφορετικές προτάσεις και συστήνει σε διοργανωτές και αίθουσες που φιλοξενούν συναυλίες να τολμήσουν το διαφορετικό, να πάρουν το ρίσκο», τονίζει. Χαρακτηρίζει δε πολύ συντηρητικό να μην βλέπουμε πίσω, αναφερόμενος στην παλαιά μουσική, και προσθέτει ότι για πολλούς -και μουσικούς ακόμη- η κλασική μουσική αρχίζει περίπου με τον Μότσαρτ, ενώ και παλιότερα υπήρξε σπουδαία παραγωγή.

Μουσικός, ένας …τρελός βασιλιάς

Ο κ. Γκουνταρούλης περιγράφει τη δυσκολία ενός μουσικού, ακόμη και προ κορονοϊού, στην οποία έχει προστεθεί η αβεβαιότητα λόγω πανδημίας. «Ένας συνεπής μουσικός, που αγαπάει αυτό που κάνει και έχει -για παράδειγμα- μια συναυλία σε δύο βδομάδες, μελετάει και εργάζεται κανονικά. Δεν πληρώνεται γι’ αυτήν την προετοιμασία, αλλά για το αποτέλεσμα, την απόδοσή του». Αυτό το αποτέλεσμα φέτος, λόγω των συνθηκών, είναι περισσότερο αβέβαιο από ποτέ. Από την άλλη, η μουσική αποτελεί «διαβατήριο», όπως και ο ίδιος έμαθε καλά όχι μόνο μέσα από συναυλίες που έχει δώσει στο εξωτερικό, αλλά και έχοντας ζήσει για χρόνια στη Γαλλία και τη Βραζιλία. «Ο κόσμος παντού αγαπά τη μουσική. Ίσως ενστικτωδώς να βλέπει στον μουσικό, τον τρελό βασιλιά».

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ

Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2020

BACH

Σίμος Παπάνας – μπαρόκ βιολί, Γεράσιμος Χοϊδάς – τσέμπαλο

Παρασκευή 6 Νοεμβρίου 2020

BEETHOVEN

Zefira Valova – μπαρόκ βιολί, Σίμος Παπάνας – μπαρόκ βιολί, David Bogorad – μπαρόκ βιόλα, Δήμος Γκουνταρούλης – μπαρόκ τσέλο, Αλέξης Καραϊσκάκης – μπαρόκ τσέλο, Vasily Ilisavsky – φορτεπιάνο

Παρασκευή 20 Νοεμβρίου

BACH – TELEMANN

Δημήτρης Κούντουρας – μπαρόκ φλάουτο, Φανή Βοβώνη – μπαρόκ βιολί, Ιάσων Ιωάννου – μπαρόκ τσέλο, Πάνος Ηλιόπουλος – τσέμπαλο

*Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Κτίριο Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης. Έναρξη: 21.00. Τιμές εισιτηρίων: 12 € , 7 € (μειωμένο)

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *