”Κοιτάμε Μπροστά”: Αρνητική ψήφος για ΣΔΙΤ και Αναπτυξιακό Οργανισμό

Αρνητική είναι η ψήφος της παράταξης “Κοιτάμε Μπροστά” για τις ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα) και τον Αναπτυξιακό Οργανισμό.

“Κοιτάμε Μπροστά”: Οι προβληματισμοί, η αντιπρόταση και το σκεπτικό αναλύονται παρακάτω στην επίσημη ενημέρωση από την παράταξη:

Για άλλη μία φορά σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Κεντρικής Μακεδονίας ήρθε προς έγκριση εκτέλεση έργου μέσω ΣΔΙΤ που θα μπορούσε να ανατεθεί με μικρότερο κόστος στις Τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας. Επιπλέον σοβαρούς προβληματισμούς δημιουργεί η μετατροπή της Αναπτυξιακής Ν. Θεσσαλονίκης ΑΕ – Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρίας ΟΤΑ (ΑΝΕΘ) σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης, έναν οργανισμό ανεξέλεγκτο που θα υποκαταστήσει βασικές λειτουργίες της Περιφέρειας.
Σχετικά με την εκτέλεση έργων μέσω ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα)

Τα έργα μέσω ΣΔΙΤ δεν είναι κάποιος μαγικός τρόπος εκτέλεσης έργων από Δημόσιους Φορείς, στις περιπτώσεις έλλειψης χρηματοδότησης. Όπως έχει αποδειχτεί από την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τις Συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) του 2018, αυτός ο τρόπος «ανάπτυξης» επιφέρει πολλαπλάσιο κόστος σε σχέση με τα έργα που εκτελούνται ως δημόσια αλλά και σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις για τις εγχώριες κατασκευαστικές και μελετητικές εταιρίες.

Επίσης, τα έργα ΣΔΙΤ δεσμεύουν εθνικούς πόρους με αμφίβολη ποιότητα και χρονοδιάγραμμα.

Η Αναθέτουσα Αρχή (η Περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας, στην περίπτωσή μας) θα πρέπει να έχει οργανωμένη Τεχνική Υπηρεσία προκειμένου να ανταποκρίνεται στις αυξημένες απαιτήσεις των συμβάσεων ΣΔΙΤ (τεχνική αρτιότητα, λειτουργικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά προθεσμίες παράδοσης ή εκτέλεσης κ.λ.π.)

Οι Συμπράξεις αυτές θεωρούμε ότι:

Είναι μηχανισμοί κερδοσκοπίας μεγάλων ιδιωτικών συμφερόντων, φορτώνοντας στην κοινωνία το υπέρογκο κόστος τους , καθώς κοστίζουν περισσότερο, για μικρότερο παραγόμενο έργο από τη συμβατική Δημόσια χρηματοδότηση, παραδίδουν κρίσιμες Δημόσιες Υποδομές σε Ιδιώτες · και μειώνουν την παραγωγική και αναπτυξιακή λειτουργία του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Πιστεύουμε ότι η ΠΚΜ θα πρέπει να προχωρήσει στην εύρεση χρηματοδότησης των έργων ηλεκτροφωτισμού και παράλληλα στην άμεση στελέχωση, οικονομική στήριξη και αναβάθμιση των Τεχνικών Υπηρεσιών της.

Αν συνεχιστεί με τον ίδιο ρυθμό η ένταξη στις ΣΔΙΤ των έργων ΠΚΜ, σε λίγα χρόνια από σήμερα ένα μεγάλο μέρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) θα δεσμεύεται για την κάλυψη αντίστοιχων πληρωμών προς τους αναδόχους.

Το κόστος μέσω ΣΔΙΤ είναι τουλάχιστον μιάμιση φορά υψηλότερο από ότι αν κατασκευάζονταν τα έργα ως δημόσια με απευθείας δανεισμό. Επιπρόσθετα, σημαντικά ποσά “μεταφέρονται” σε εταιρίες του εξωτερικού και αποδυναμώνονται οι ελληνικές κατασκευαστικές κάθε βαθμίδας.

Σχετικά με την μετατροπή της Αναπτυξιακής Ν. Θεσσαλονίκης ΑΕ – Αναπτυξιακής Ανώνυμης Εταιρίας ΟΤΑ (ΑΝΕΘ) σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Το έργο των εταιρειών αυτών είναι ευρύτερα επιτελικό, συντονιστικό και εκτελεστικό. Στην ουσία βρισκόμαστε μπροστά στη δημιουργία μιας παράλληλης δομής στο πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ η οποία σε σύντομο χρόνο θα υποκαταστήσει βασικές λειτουργίες τους.

Οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί θα διοικούνται από ΔΣ που δεν θα αποτελείται από αιρετούς, θα έχουν Γεν. Δ/ντή και διευθύνοντες συμβούλους, θα διαθέτουν δικό τους Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας, θα είναι διαρθρωμένες σε Γεν. Δ/νση, Δ/νση τεχν. Υπηρεσιών και άλλες Δ/νσεις με προϊσταμένους, οι οποίοι θα εξαιρούνται για την πρόσληψή τους από κανόνες επιλογής προσωπικού. η μεγάλη πλειονότητα του προσωπικού θα προσλαμβάνεται με αποφάσεις του ΔΣ της εταιρείας ή θα μπορεί να δουλεύει με συμβάσεις έργου (μπλοκάκι), που θα συνδέονται με το κάθε φορά αναλαμβανόμενο έργο, δημιουργώντας και εδώ ζητήματα αδιαφάνειας, εξαρτήσεων, ρουσφετολογικών επιλογών, χαμηλών αμοιβών κλπ.

Ακυρώνεται η λογοδοσία σε θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα όπως το Περιφερειακό Συμβούλιο και παρακάμπτονται οι νόμιμες διαδικασίες εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων. Επιδιώκεται παράκαμψη της όποιας διαβούλευσης και ελέγχων είχαν απομείνει στις δικαιοδοσίες των συλλογικών οργάνων της ΤΑ και η ανάθεση -με fast track διαδικασίες- της σχεδίασης και της υλοποίησης έργων, υπηρεσιών και προμηθειών προς εξυπηρέτηση των συμφερόντων ιδιωτικών ομίλων.

Το πλαίσιο που δημιουργείται λοιπόν θα σημάνει ιδιωτικοποίηση ουσιαστικά των δημοσίων έργων και άλλων υπηρεσιών των ΟΤΑ, παράκαμψη των ελεγκτικών διαδικασιών, απουσία συζήτησης και διαβούλευσης στα δημοκρατικά εκλεγμένα όργανα και απουσία συζήτησης στην ίδια την κοινωνία για τις πραγματικές της ανάγκες.

Όλα αυτά θα αυξήσουν κατακόρυφα το κόστος εκτέλεσης των έργων, θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, αλλά και στην πολιτιστική κληρονομιά, θα ενισχύσουν περαιτέρω την διαπλοκή και τη δημιουργία κλειστών κυκλωμάτων από εκλεκτούς που θα αναλαμβάνουν τα έργα και θα καρπώνονται τα κέρδη, ενώ οι εργαζόμενοι ελεύθεροι επαγγελματίες μηχανικοί θα αμείβονται με ψίχουλα σε θέσεις μερικής απασχόλησης.

Αυτό που εμείς προτείνουμε είναι παράλληλες ενέργειες προς όφελος του δημοσίου και των πολιτών.

Στελέχωση με επιστημονικό προσωπικό (μια μόνιμη λύση σε όλα τα θέματα) και δημιουργία διαδημοτικών υπηρεσιών με πλήρη έλεγχο από όλες τις παρατάξεις και τους πολίτες, όπως προβλέφθηκε αρχικά στον Κλεισθένη.

Με αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί το θέμα της απορροφητικότητας όχι μόνο του ΕΣΠΑ και του προγράμματος Τρίτση αλλά όλων των μελλοντικών προγραμμάτων, με αξιοπιστία και αξιοκρατία και με έλεγχο του δημοσίου χρήματος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *