Λαμπρή ήταν πρεμιέρα που έκαναν οι «Τρωάδες», την Πέμπτη 6 Ιουλίου, στο κατάμεστο Θέατρο Δάσους στην Θεσσαλονίκη.
Στο πρώτο sold out του καλοκαιριού για το ΚΘΒΕ, πάνω από 3500 θεατές παρακολούθησαν ένα από τα συγκλονιστικότερα αντιπολεμικά κείμενα του αρχαίου δράματος, ένα έργο εξαιρετικά επίκαιρο και προφητικό αφού ο Ευριπίδης, «μιλάει» για όσα συμβαίνουν ακόμα και σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Με την εμπνευσμένη μετάφραση του Θεόδωρου Στεφανόπουλου, η οποία ανέδειξε τη διαχρονικότητα του λόγου του τραγικού ποιητή, μέσα σε ένα λιτό σκηνικό και σε ένα ποιητικό ηχοτοπίο με τις πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του Στέφανου Κορκολή που απέδωσε με μοναδική ευαισθησία ο ίδιος ζωντανά στο πιάνο, οι «Τρωάδες», «άγγιξαν» τις ψυχές όσων βρέθηκαν στο Θέατρο Δάσους με την αλήθεια και την απλότητά τους.
Στο τέλος, στην υπόκλιση του θιάσου, όρθιο το κοινό χειροκροτούσε και επευφημούσε για ώρα το σύνολο των ηθοποιών και των συντελεστών που μέσα από την οξυδερκή σκηνοθετική ματιά και καθοδήγηση του βραβευμένου Χρήστου Σουγάρη «κατέθεσαν» μια παράσταση με αληθινές ερμηνείες η οποία διέγειρε συναισθήματα και συγκίνησε, θυμίζοντας ότι σε κάθε πόλεμο υπάρχουν μόνο ηττημένοι
Με μια Εκάβη σπαρακτική, συγκλονιστικά ανθρώπινη από τη Ρούλα Πατεράκη, στην πρώτη της συνεργασία, ως ηθοποιού, με το ΚΘΒΕ, με ένα σπουδαίο επιτελείο πρωταγωνιστών: τον Δημήτρη Πιατά, τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη, τη Μαρία Διακοπαναγιώτου, την Μαρίζα Τσάρη, την Κλειώ Δανάη Οθωναίου, την Λουκία Βασιλείου και τον Αντώνη Καφετζόπουλο, στο ρόλο του Ποσειδώνα, κι έναν εξαιρετικό 20μελή θίασο ηθοποιών, η παράσταση ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς από την αφετηρία της, τη Θεσσαλονίκη.
Σειρά έχει άλλη μία παράσταση σήμερα, Παρασκευή 7 Ιουλίου, στο Θέατρο Δάσους για να ακολουθήσει περιοδεία, στη συνέχεια σε επιλεγμένα Φεστιβάλ στην Κύπρο και στην Ελλάδα, ενώ στις 18 & 19 Αυγούστου οι «Τρωάδες» θα παρουσιαστούν στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.
* Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους (στη Θεσσαλονίκη και στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου)
Λίγα λόγια για το έργο
Σε αναμονή της αναχώρησής τους για την Ελλάδα, οι αιχμάλωτες γυναίκες της Τροίας θρηνούν για την άλωση της πόλης. Μαζί τους η Εκάβη, που περιμένει την ανακοίνωση για τη δική της μοίρα αλλά έρχεται αντιμέτωπη με απανωτές συμφορές: η Πολυξένη σκοτώνεται στον τάφο του Αχιλλέα και η Ανδρομάχη μαθαίνει την απόφαση των Αχαιών να θανατώσουν τον μικρό της γιο, τον Αστυάνακτα. Την ίδια ώρα, η Κασσάνδρα προμηνύει τις καταστροφές που θα βρουν τους Έλληνες στον δρόμο της επιστροφής.
Οι Τρωάδες, η μόνη σωζόμενη τραγωδία της ευριπίδειας τριλογίας για τον Τρωικό Πόλεμο, διδάχτηκε το 415 π.Χ. στα Μεγάλα Διονύσια. Το έργο γράφτηκε λίγο μετά την καταστροφή της Μήλου το 416 π.Χ., όταν οι Αθηναίοι, με απάνθρωπη βιαιότητα, σκότωσαν όλους τους ενήλικες άντρες της Μήλου και πούλησαν για δούλους τις γυναίκες και τα παιδιά.
Ο Ευριπίδης επιχειρεί να προειδοποιήσει για τις συνέπειες της ασυδοσίας των νικητών και να υπενθυμίσει τη σημασία του να παραμένει κανείς άνθρωπος, μακριά από την ψευδαίσθηση παντοδυναμίας που προκαλούν οι εφήμερες νίκες. Στις Τρωάδες ο ποιητής αναδεικνύει την ανθρώπινη διάσταση του εχθρού και, εστιάζοντας στο μεγαλείο των γυναικών της Τροίας, προβάλλει τη δύναμη εκείνη που κάνει τον άνθρωπο να επιμένει ακόμα και μετά την καταστροφή.