Ηχησαν 57 φορές οι καμπάνες σε όλη την χώρα για τους νεκρούς στα Τέμπη

Τρισάγιο Τέμπη 57 θύματα Μνημόσυνο 1 έτους χρόνος

Ανατριχιαστική η στιγμή

Ενας χρόνος συμπληρώνεται σήμερα από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, όπου 57 συμπολίτες μας έχασαν τόσο άδικα την ζωή τους.

Το πρωί της Τετάρτης (28/2) οι καμπάνες σε όλη την χώρα ήχησαν 57 φορές, όσοι ήταν και οι νεκροί στα Τέμπη.




Το χρονικό της τραγωδίας

28 Φεβρουαρίου 2023, ώρα 23:21. Ο χρόνος σταματά. Δύο αμαξοστοιχίες που κινούνται στα Τέμπη συγκρούονται μετωπικά, με αποτέλεσμα να συμβεί μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες της σύγχρονης Ελλάδας. 57 άτομα χάνουν τόσο άδικα τη ζωή τους.

Μια τραγωδία που όμοιά της δεν έχει ξανασυμβεί στη χώρα, όχι μόνο λόγω του αριθμού των θυμάτων, αλλά και λόγω των λαθών, των παραλείψεων που αποκαλύφθηκαν στη συνέχεια, αλλά και των ουσιαστικών ευθυνών που ουδείς τις αναλαμβάνει.

57 αθώες ψυχές, στην πλειοψηφία τους νεαρά παιδιά, φοιτητές και μαθητές, χάνουν τη ζωή τους “πληρώνοντας” τα διαχρονικά λάθη του κρατικού μηχανισμού, που είτε δεν συντηρεί σωστά τις υποδομές, είτε τοποθετεί σε υπεύθυνες θέσεις άτομα χωρίς να πληρούν τα απαραίτητα κριτήρια εξυπηρετώντας συμφέροντα, είτε κάνει τα στραβά μάτια σε ό,τι έχει να κάνει με τις υποχρεώσεις εταιρειών και φυσικών προσώπων.

Τα μοιραία λεπτά στα Τέμπη

Στις 19:22 της Καθαράς Δευτέρας 28 Φεβρουαρίου 2023, αναχώρησε από την Αθήνα η επιβατική αμαξοστοιχία IC62, Μετέφερε 350 επιβάτες, στην πλειοψηφία τους νέα παιδιά, φοιτητές, που λόγω του τριημέρου είχαν ταξιδέψει είτε στην Αθήνα είτε στην Πάτρα για το καρναβάλι, κι επέστρεφαν στην Θεσσαλονίκη για την επανεκκίνηση των μαθημάτων στις πανεπιστημιακές σχολές. Η αμαξοστοιχία IC62 κατέφθασε στη Λάρισα με καθυστέρηση λόγω ενός περιστατικού που προηγήθηκε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου και αποχώρησε από τον σταθμό της Λάρισας στις 23:00, εισερχόμενη -λανθασμένα- στην γραμμή καθόδου. Στην ίδια γραμμή καθόδου κινούνταν εμπορευματική αμαξοστοιχία από την Θεσσαλονίκη στη Λάρισα.

Σύγκρουση δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Hellenic Train, στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη.

Η μετωπική σύγκρουση σημειώθηκε στις 23:21. Το τμήμα όπου σημειώθηκε το ατύχημα, 27,3 χιλιόμετρα βόρεια της Λάρισας, ήταν διπλής τροχιάς όμως τα αυτόματα χειριστήρια είχαν καταστραφεί λόγω πυρκαγιάς το 2019, οπότε η μεταγωγή εξακολουθούσε να ελέγχεται χειροκίνητα. Η επιβατική αμαξοστοιχία και η εμπορευματική αμαξοστοιχία συγκρούστηκαν μετωπικά στα μισά του δρόμου μεταξύ των Τεμπών και του Ευαγγελισμού, καθώς η επιβατική αμαξοστοιχία έβγαινε από τη σήραγγα κάτω από τον αυτoκινητόδρομο Ε75. Το επιβατικό τρένο κινούταν με ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, ενώ βρισκόταν στη μη προβλεπόμενη σιδηροδρομική τροχιά, όπου πορευόταν και η εμπορική αμαξοστοιχία, με αντίθετη φορά κίνησης. Από την σύγκρουση, τα περισσότερα βαγόνια του επιβατικού τρένου εκτροχιάστηκαν, ενώ τη στιγμή της σύγκρουσης, προκλήθηκε έκρηξη και πυρκαγιά, που κατέκαψε τα δύο μπροστινά βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας.

Σύγκρουση δυο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Hellenic Train, στον Ευαγγελισμό σημειώθηκε μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών: μιας εμπορευματικής αμαξοστοιχίας και της αμαξοστοιχίας IC 62 που είχε αναχωρήσει από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη.

Τα πρώτα λεπτά μετά τη σύγκρουση επικρατεί σύγχυση για το τι ακριβώς συμβαίνει. Στο σημείο μεταβαίνουν σωστικά συνεργεία και ξεκινά η μεγάλη επιχείρηση απεγκλωβισμού των επιβαινόντων. Η 1η Μαρτίου που ξημερώνει αποκαλύπτει το μέγεθος της τραγωδίας. Η Ελλάδα παγώνει, ο χρόνος σταματά…

Δείτε τους ανατριχιαστικούς διαλόγους του σταθμάρχη ΕΔΩ, ΕΔΩ και ΕΔΩ

Ο τραγικός απολογισμός από την τραγωδία στα Τέμπη

Στο δυστύχημα σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, εκ των οποίων 56 ταυτοποιήθηκαν από βιολογικό υλικό, ενώ σε μία περίπτωση αγνοούμενης δεν βρέθηκε δείγμα. Έξι Αλβανοί, δύο Ελληνοκύπριοι φοιτητές, ένας Ρουμάνος πολίτης, ένας Σύρος κι ένας υπήκοος Μπανγκλαντές ήταν μεταξύ των νεκρών. Η ταυτοποίηση ορισμένων θυμάτων υπήρξε ιδιαίτερα δύσκολη λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που αναπτύχθηκαν κατά την πυρκαγιά κι έφτασαν τους 1.300 βαθμούς Κελσίου στο εσωτερικό του πρώτου βαγονιού. Τουλάχιστον 85 άνθρωποι τραυματίστηκαν, από τους οποίους 25 πολύ σοβαρά.

Διαβάστε επίσης  Κασσελάκης: "Θα ζητήσουμε Προανακριτική για το μπάζωμα στα Τέμπη"

τρένα

Δυστύχημα στα Τέμπη: Ποιος φταίει;

Η τραγωδία που σημειώθηκε στα Τέμπη είναι ασύλληπτη. Ποιος έχει την ευθύνη γι’αυτό που συνέβη; Το μπαλάκι φεύγει από τη μία πλευρά στην άλλη. Υπάρχουν όμως κάποια δεδομένα που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν.

Στη συγκεκριμένη διαδρομή, δεν λειτουργούσαν τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν δράσει ως δικλείδες ασφαλείας για την αποφυγή της σύγκρουσης. Στις 7 Φεβρουαρίου 2023, συνδικαλιστική οργάνωση των εργαζομένων είχε εκδώσει σχετική ανακοίνωση όπου αναφερόταν το ενδεχόμενο δυστυχήματος ως απόρροια των παραλείψεων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ το Νοέμβριο 2022 είχαν στείλει εξώδικο προς το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, τον ΟΣΕ, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και την Hellenic Train.

Διαβάστε εδώ: Τέμπη – 23 μη πολιτικά πρόσωπα καλούνται σε απολογία για την σύμβαση 717

Λίγες ημέρες πριν, η απάντηση του τότε υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή στη Βουλή ότι τα τρένα είναι ασφαλή, παίζει διαρκώς στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και εξοργίζει τις οικογένειες των θυμάτων που θρηνούν. Ο Καραμανλής θα παραιτηθεί αναλαμβάνοντας το πολιτικό κόστος, ωστόσο η οργή ξεχειλίζει.




Ο σταθμάρχης της Λάρισας συνελήφθη. Οπως φαίνεται από τα στοιχεία, βρισκόταν στη θέση αυτή για λίγες μόνο ημέρες και μάλιστα την κρίσιμη στιγμή ήταν μόνος του, έχοντας να διαχειριστεί αρκετά μεγάλο φόρτο εργασίας. Στην πρώτη του κατάθεση αναγνώρισε ότι δρομολόγησε το επιβατικό τρένο σε λάθος ράγες, κατανοώντας το σφάλμα του όταν, αργότερα, ενημερώθηκε για το δυστύχημα. Στις 5 Μαρτίου, μετά την απολογία του, κρίθηκε ομόφωνα ως προφυλακιστέος. Αντιμετωπίζει κατηγορίες όπως για κακουργηματική πράξη διατάραξης της ασφαλείας των συγκοινωνιών και πλημμεληματικό αδίκημα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και της σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή. Στη δημοσιότητα ήρθαν οι συνομιλίες του σταθμάρχη με το κέντρο ελέγχου και όσα λέγονται σοκάρουν…

τρένα τραγωδία

Στις 9 Μαρτίου, από τον εισαγγελέα Λάρισας ασκήθηκαν ποινικές διώξεις σε βάρος τριών επιπλέον προσώπων (επιθεωρητής του ΟΣΕ και δύο σταθμάρχες), ως αποτέλεσμα της ανακριτικής διαδικασίας στη Λάρισα. Τον Απρίλιο δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της τριμελούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για τη διερεύνηση του δυστυχήματος, η οποία συγκροτήθηκε με απόφαση Γ.Γ. Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Τον Ιούνιο του 2023 η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία πληροφόρησε τις ελληνικές αρχές για υπόνοιες που προέκυψαν κατά τη διερεύνηση της υπόθεσης για τη διάπραξη αδικημάτων από δύο πρώην υπουργούς, κατάχρηση δημοσίου χρήματος από τον Κώστα Καραμανλή αναφορικά με εργασίες για την επισκευή και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και παράβαση καθήκοντος από το Χρήστο Σπίρτζη, και κάλεσε την κυβέρνηση να ενεργήσει, καθώς στην ελληνική έννομη τάξη αδικήματα υπουργών διώκονται μόνο με απόφαση του Κοινοβουλίου. Ωστόσο, στην κοινοβουλευτική συζήτηση που ακολούθησε το Νοέμβριο του 2023 η κυβέρνηση διά της συμπολίτευσης προέκρινε τη σύσταση εξεταστικής και όχι προανακριτικής επιτροπής.

Πηγή φωτογραφίας: Εurokinissi