Οικολογία-Πράσινη Λύση: “Στο «κόκκινο» οι συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων ΡΜ10 στην Θεσσαλονίκη”

Η περιφερειακή παράταξη “Οικολογία-Πράσινη Λύση” εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία κρούει τον κώδωνα για τις συγκεντρώσεις αιωρούμενων σωματιδίων PM10.

Στην ανακοίνωση αναφέρει: “Όπως είχε αναφερθεί και σε προηγούμενο ΔΤ μας, η Ελλάδα έχει παραπεμφθεί στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο με καταδικαστική απόφαση λόγω των αυξημένων τιμών αιωρούμενων σωματιδίων PM10 (αιωρούμενα σωματίδια με ενεργό διάμετρο μικρότερη από 10 μm) στη Θεσσαλονίκη. Όσο όμως η Θεσσαλονίκη παραμένει εκτός των ορίων της Ε.Ε. και των ορίων που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, οι πολίτες της πόλης επιβαρύνονται με σοβαρά προβλήματα υγείας. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του βρετανικού Guardian, οι πιο επιβαρυμένες ατμοσφαιρικά περιοχές είναι ο κεντρικός Δήμος (Δήμος Θεσσαλονίκης), η Καλαμαριά, η Πυλαία, οι Αμπελόκηποι και η Μενεμένη, ο Εύοσμος και το Κορδελιό, η Πολίχνη, τα Διαβατά, το Καλοχώρι, η Νέα Μαγνησία, τα Κύμινα και η Ευκαρπία.

Η ανάγκη για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι άμεση και επιτακτική. Χρειάζονται παρεμβάσεις τόσο για τη βραχυπρόθεσμη μείωση της ρύπανσης, όσο και μέτρα για την μόνιμη άρση των αιτιών:

Ανάδειξη περισσότερων ελεύθερων χώρων πρασίνου αντί για μετατροπή τους σε χώρους παραγωγής, όπως ο σχεδιασμός μητροπολιτικού πάρκου στον χώρο της ΔΕΘ, αντί για ξενοδοχείο, εμπορικό και συνεδριακό κέντρο, που θα έχουν ως αποτέλεσμα περισσότερα αυτοκίνητα και υψηλότερες τιμές αερίων ρύπων στο κέντρο.

Κίνητρα για την αντικατάσταση ή έστω απόσυρση των παλιών και ρυπογόνων οχημάτων που εξακολουθούν να κυκλοφορούν και ταυτόχρονα ηλεκτροκίνηση των λεωφορείων του ΟΑΣΘ και ανάδειξή τους σε βασικό μέσο μεταφοράς στο πολεοδομικό συγκρότημα.

Ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, με ενθάρρυνση των ποδηλάτων. Τα ποδήλατα παρά το γεγονός ότι αποτελούν μια πολύ καλή, φθηνή και οικολογική εναλλακτική λύση, δεν ενισχύονται από την Πολιτεία. Από τη μια δεν υπάρχουν αρκετοί ποδηλατόδρομοι και από την άλλη οι υπάρχοντες καταπατούνται συνέχεια από παρκαρισμένα αυτοκίνητα.

Ανανέωση των καυστήρων θέρμανσης ή καλύτερα ευρεία εφαρμογή μέτρων θερμομόνωσης και παθητικής θέρμανσης των κτηρίων, αντί για επιδοτήσεις προς το πετρέλαιο.

Χρήση βελτιωμένων φίλτρων στις περιαστικές βιομηχανίες και δημιουργία ενός ευρύτερου και πιο αξιόπιστου συστήματος ελέγχου των σωματιδιακών ρύπων.

Ο επικεφαλής της παράταξης και υποψήφιος περιφερειάρχης φίλιππος Γκανούλης δήλωσε σχετικά: «Η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας θα πρέπει άμεσα να αναλάβει πρωτοβουλίες με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα μέτρων και παρεμβάσεων πέρα από το να αναζητά μονίμως νέα δεδομένα μετρήσεων, όχι τόσο για να μην πληρώνουμε καινούργια πρόστιμα στο Ευρωπαϊκό δικαστήριο, όσο για να βελτιωθεί οριστικά η ποιότητα της ζωής των κατοίκων της Π.Ε. Θεσσαλονίκης».